Uppropet är en del av organisationens kampanj "I am not your villain", ungefär "jag är inte din skurk", som syftar till att förmå filmbranschens manusförfattare, producenter, regissörer och rollbesättare att sluta använda ärr, brännskador och andra kroppsliga defekter som symboler för ondska, skriver The Guardian.
– Vi vet att halloween kan vara en ångestfylld tid för dem med synliga avvikelser och filmindustrin bidrar till detta genom att förstärka förlegade och skadliga stereotyper, säger Heather Blake, vd för Changing Faces.
Brevet tar som exempel upp klassiska skräckfilmskaraktärer som Freddy Krueger i "Terror på Elm Street", Michael Myers i "Alla helgons blodiga natt", Jokern och Damien Thorn i "The omen" – karaktärer som många också klär ut sig till på halloweenfester.
I brevet uppmanas tv-bolag och strömningstjänster som Netflix, Disney+, BBC, Amazons Prime Video och Apple TV att förutom en varningstext innan filmen börjar också överväga att informera om hur drabbade kan söka stöd och information i slutet av filmen.