Linda Hambäck lutar sig fram på den lilla stenbänken mitt i en sommarlummig park i centrala Stockholm.
– Jag ska vara helt ärlig, jag gör film för mig själv, som passar min fantasivärld. Jag gillar djur och att förena dem med vuxna personligheter. Det är mitt sätt att berätta på och det råkar vara historier som verkar gå hem hos barn, säger regissören och producenten och fortsätter:
– Jag tror att det bedövar ens kreativitet och ens lust att göra film om man funderar för mycket på vad man tror att andra ska gilla.
190 personer i eftertexterna
Detta kommer efter ett konstaterande om att barn i dag har ett enormt utbud av rörlig bild att välja på, bara ett par knapptryck bort på alla möjliga plattformar.
Att då satsa på att göra något så resurskrävande som animerad långfilm, i det här fallet med 190 personer i eftertexterna, ("vi räknade ut att antalet arbetade timmar på 'Apstjärnan' motsvarar tre vanliga långfilmer") – det kräver onekligen att man inte ger sig i första taget.
– Vi är en viss typ av personligheter som håller på med animation. Jag har ingen uthållighet när man går på gym eller så, men med film kan jag hålla i och hålla ut. Men visst, man känner sig nästan lite utbränd efter varje produktion, säger Linda Hambäck.
Adopterad av gorilla
Filmen "Apstjärnan" bygger på Frida Nilssons barnbok, som anpassats för film av Jan Vierth. Bland röstskådespelarna finns Stellan Skarsgård, Pernilla August, Rebecca Gerstmann och Melinda Kinnaman. Det handlar om Jonna, som bott på ett barnhem i hela sitt liv och alltid drömt om en mamma. Men när en chiliälskande gorilla svänger in med sin skruttiga bil och vill adoptera henne blir hon tveksam. För Linda Hambäck är kärnan i berättelsen att alla som älskar varandra kan bli familj.
– Jag är själv adopterad från Korea och har haft en jättebra uppväxt i Sverige. Men det har alltid varit hisnande att tänka "vem hade kunnat bli min förälder". Jag gillar det där med att allt är möjligt.
Filmen skulle ha fått biopremiär i julas men fick på grund av pandemin skjutas upp flera gånger. Nu är det äntligen dags, och som alla filmarbetare just nu så hoppas Linda Hambäck att publiken ska hitta tillbaka till biograferna.
– Jag har insett hur mycket jag har längtat efter publiken under pandemin. Man vill ju möta de där barnen och smyga in på visningar och höra hur de frågar: "varför äter hon bara chili hela tiden?" Det gör en ödmjuk faktiskt.
"Ingen kommer bjuda upp"
Linda Hambäcks väg in i filmbranschen kom efter utbildning på tv-producentlinjen på Dramatiska institutet och jobb på produktionsbolaget Filmtecknarna. För tio år sedan kastade hon loss, som hon uttrycker det, och startade det egna bolaget Lee Film.
– Jag upplevde att det var nödvändigt. För mina manliga kollegor var det vanligt att de först jobbade som regiassistenter och sedan betroddes med att börja regissera. Jag insåg efter ett tag att ingen kommer att bjuda upp mig till dans, så jag får skapa mitt eget bolag.
Linda Hambäcks förra film "Gordon & Paddy" tävlade 2018 om en Kristallbjörn på Berlins filmfestival. På Guldbaggegalan året efter mottog hon Gullspiran för sina insatser i svensk film för de unga. Om ett par veckor är det dags för den prestigefyllda animationsfestivalen Annecy, dit "Apstjärnan" är utvald att tävla.
Linda Hambäck konstaterar att förändringens vindar blåser när det gäller synen på kvinnliga filmskapare. Och det tackar hon Anna Serner, Svenska Filminstitutets avgående vd för.
– Hon gjorde verkligen skillnad när hon sade : "det här är de nya reglerna". Känslan att någon hejar på en är enorm. Det har funnits en gruppering som har sagt "åh vad mycket dåliga filmer det har blivit" men herregud, det har ju funnits hur mycket dåliga filmer som helst i 50 år innan. Har ni glömt dem?