Vad kommer efter en succé som "Minari"? För Lee Isaac Chung var valet inte svårt.
– Redan när jag gjort klart ”Minari” kände jag att härnäst vill jag göra en rolig film, säger han till TT.
– Visst, nu får jag mängder med erbjudanden, och jag är medveten om att nästa film kommer att bli större än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Men känslan kommer att finnas kvar – det ska bli en rolig film som publiken tycker om.
”Minari” utspelas på 1980-talet. Jacob (Steven Yeun) flyttar med sin familj från Kalifornien till Arkansas för att bli jordbrukare. Hans hustru är mycket skeptisk, och att få fart på odlingarna visar sig vara mycket svårt. Men Jacob ger inte upp, och familjen får hjälp när farmodern Soonja (Oscarbelönade Yuh-Jung Youn) kommer över från Korea.
"Inte lätt barndom"
Filmen är mycket personlig för Lee Isaac Chung, som själv växte upp på en gård i Arkansas.
– Det var inte en lätt barndom, men kärleken från familjen hjälpte oss, och det fanns en djupt känd vänskap med människorna på orten, säger han när TT möter honom och Steven Yeun i ett Zoom-samtal.
– Jag flydde alltid ut i naturen. Jag har alltid varit intresserad av de djupa skogarna. Det är nog mitt främsta minne från Arkansas.
Minari är en ört, som är lätt att få att växa och som är viktig inom asiatisk matlagning. Farmodern i filmen börjar med minariodling ute i skogen, och den som vill läsa in paralleller till bland annat immigration kan självfallet göra detta.
– För mig ändrar sig symboliken kring minari ständigt. Den är inte likadan nu som när vi började inspelningen. Det går inte att beskriva, säger Steven Yeun.
"Finns mer mångfald"
Samtalet handlar mycket om mångfald och om möjligheten för asiatiska regissörer och skådespelare att kunna göra avtryck inom den amerikanska filmindustrin.
– Det här var den första film som jag inte hade finansierat själv, men det var ändå en låg budget och det var inget vågspel. Jag vet inte om det skulle ha varit annorlunda om jag hade varit en europeisk filmskapare. Jag tror det finns mer mångfald i de historier vi berättar i dag, men det finns alltid utrymme för förbättring, säger Lee Isaac Chung.
Steven Yeun instämmer:
– Det håller på att förändras, det blir fler möjligheter för oss asiater. Men ibland känns det som om systemet inte fungerar, inte att det vill förminska mig, utan att det inte vet vad det ska göra med mig.