Tillsammans med bland andra den brittiska regissören Sally Potter och förra årets Guldlejonvinnare, franska Audrey Diwan, höll Moore upp ett plakat med bilder på den fängslade iranske filmskaparen Jafar Panahi – som inte kunde vara på plats när hans nya film "No bears" premiärvisades.
Panahi, som vann Guldlejonet i Venedig år 2000 för "The circle", fängslades i juli tillsammans med två andra regissörer.
"No bears" handlar om iranier i Turkiet som desperat försöker emigrera till Europa, men följer också Panahi själv i en fiktionaliserad version av hans verkliga liv när han kämpar för att göra filmen från andra sidan gränsen i Iran – landet som han förbjudits att lämna.
Regi via telefon
En av filmens stjärnor, Mina Kavani, säger till reportrar i Venedig att hon imponerades av hans närvaro trots att han var tvungen att regissera via telefon och internet.
– Han var i så fokuserad och perfektionistisk – som skådespelerska kunde jag inte tillåta mig bli sentimental, säger Kavani, som lever i exil i Frankrike.
2010 dömdes Panahi till sex års fängelse för "propaganda mot systemet" efter att han visat sitt stöd för protester mot regimen. Som så ofta i Iran verkställdes domen aldrig utan hängde över honom. Först i juli när han gick för att förhöra sig om två andra filmskapare, Mohammad Rasoulof och Mostafa Aleahmad, som just hade arresterats, greps han.
Bättre dialog
Ytterligare en iransk film tävlar om Guldlejonet i helgen, "Beyond the walls" av Vahid Jalivand – även den en bister inblick i Irans säkerhetsstat och de som är fångade i den.
Jalivand var däremot försiktig i sina ord vid en presskonferens på torsdagen och sade att "en balans mellan de två sidorna" behövdes i Iran i dag.
– Om vi kan skapa känslan av broderskap kommer dialogen att bli mycket lättare, det kommer att bli mindre våld. Detta är min sanna övertygelse och jag skulle anse detta även om jag bodde i Europa eller USA, sade han.