Netflix-succé lyfter nigeriansk film

Den nigerianska actionfilmen “The black book” gör succé på Netflix – och anses vara ännu en fjäder i hatten för den nigerianska filmindustrin Nollywood.

Editi Effiong, producent för filmen "The black book".

Editi Effiong, producent för filmen "The black book".

Foto: Sunday Alamba/AP/TT

Film2023-10-22 10:23

På bara 48 timmar hade “The black book” setts 5,6 miljoner gånger efter premiären på Netflix, den 22 september. Den nigerianska filmen har nu tagit sig in på listan över de tio mest populära titlarna med engelska undertexter, i sammanlagt 69 länder. Som mest har den legat på tredje plats.

– Vi har gjort en film skapad av nigerianer, betalad av nigerianska pengar, som har blivit global, sade producenten Editi Effiong, och pekade på att den nigerianska filmindustrin är en kraft att räkna med.

Filmen handlar om korruption och polisbrutalitet i Afrikas mest befolkade land. I inledningen blir familjemedlemmar till chefen för den nigerianska oljetillsynsmyndigheten bortförda, med hjälp av korrupta poliser som arbetar för toppolitiker.

– Det är fiktion, men det var så här Nigeria var, säger Editi Effiong.

Filmen anses också visa potentialen för filmindustrin i Nigeria, kallad Nollywood. I ett uttalande från Netflix slog strömningsjätten fast: "Det finns stor talang i Afrika och kreatörer i världsklass, och vi är fast beslutna att investera i afrikanskt innehåll och berätta afrikanska berättelser av alla slag".

Fakta: Nollywood

Nollywood har ansetts vara ett globalt fenomen sedan 1990-talet, då filmindustrin i Nigeria blev känd för filmer som “Living in bondage” av Chris Obi Rapu.

Det är världens största filmindustri efter Indien, om man ser till antalet produktioner. Ungefär 2000 filmtitlar släpps varje år.

Den afrikanska marknaden för video-on demand kan nu räkna till 18 miljoner abonnenter, enligt en ny rapport från marknadsunderrättelseföretaget Digital TV Research.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!