En sen fredagskväll avslutade Noomi Rapace filmningen av "The secrets we keep" med Joel Kinnaman i New Orleans. 40 timmar senare satt hon i en pytteliten trailer på ett berg på Island och väntade på att en tacka skulle föda.
– Sen står jag där med mina händer inne i den här tackan och hjälper till att föda fram ett litet lamm, för första gången i mitt liv. Jag slutade tänka och instinkten tog över, det var nästan som när jag födde barn själv.
Noomi Rapace skrattar till, ett mörkt och lite hest skratt, i en tjusig hotellsvit i Göteborg. Miljön känns extremt långt ifrån den karga isländska topografin och ladugårdsdramatiken i "Lamm".
Hyllades i Cannes
Det är en egensinnig film av långfilmsdebuterande Valdimar Jóhannsson, som fick en hyllad premiär i Cannes i somras.
Den 11 mars är det svensk premiär. Noomi Rapace, som bodde på Island under en period under sin uppväxt, verkar genuint glad över att vara tillbaka i Sverige för att prata om filmen. Den handlar om ett par som bor långt ute på den isländska landsbygden. De har förlorat ett barn och sorgen är stor. När en av deras tackor föder ett lamm som inte riktigt ser ut som de andra blir det inledningen till ett krypande obehagligt och omskakande drama.
Manuset är skrivet av den isländske författaren Sjón.
– Valdimar kom till mig i London med manuset och jag läste fram till födseln av lammet och trodde först att jag hade läst fel, "vänta den har en bebiskropp och ett lammhuvud". Så började jag visualisera det och blev lite illamående samtidigt som jag satt och smålog
TT: Vad var det då som lockade dig med allt det där?
– Vem har inte längtat efter att vara mamma till en lamm-bebis? Nej, men jag tyckte att det var ett fantastiskt välbalanserat manus om sorg. Och om moderskap. Det kändes nästan förbjudet och jag ville in och utforska det, säger Noomi Rapace.
Nära "Gräns"-upplevelse
Det blev en utmanande inspelning.
– Jag har i grunden inte så mycket tålamod, jag är mer "kom igen nu kör vi, vad väntar vi på". Men när man jobbar med djur och med bebisar så måste man underordna sig deras rytm, så vi fick utveckla ett oerhört tålamod.
Noomi Rapace, som de senaste tio åren har jobbat internationellt, längtade också efter att återvända och jobba i Norden.
– Jag träffade Ali Abbasi för "Gräns" och det var väldigt nära att jag gjorde den men jag satt fast i ett annat kontrakt. När "Gräns"-producenten Piodor Gustafsson kom med "Lamm" till mig så kände jag ett släktskap i det sakliga och märkliga, hur någonting uråldrigt möter nutiden på ett nyktert sätt.
Från en isländsk indie-succé till en actionladdad Netflix-film kan steget tyckas långt. Men en lustig tajmning gör att "Svart krabba" i regi av Adam Berg också är aktuell, med premiär på Netflix den 18 mars.
I den postapokalyptiska "Svart krabba" spelar Noomi Rapace skridskoåkaren Caroline Edh som har blivit soldat i det krig som pågår i Skandinavien. Armén består av vanliga människor som gör så gott de kan. Tillsammans med fem andra soldater får Caroline Edh ett hemligt uppdrag och ska transportera ett paket över ett fruset hav.
– Sju år tidigare blev Edh skild från sin dotter, så den här historien handlar också om moderskap och utforskar den desperata kraften i att vilja läka och återförenas med sitt barn och hur långt man är beredd att gå för det.
Caroline blev Carl
I boken av Jerker Virdborg var Caroline en Carl. Noomi Rapace skrattar igen med sitt djupa, varma skratt när det kommer upp.
– Ja, det har hänt några gånger i mitt liv faktiskt, "What happened to Monday" och "Unlocked" handlade också om en man från början.
Hennes dotter spelas av Stella Klintberg-Marcimain ("Eva & Adam").
– Vi hade en omedelbar kontakt, som människa till människa, inte som barnskådespelare till vuxenskådis. Min relation till min son är också människa till människa och det var det jag ville hitta.