Omänskliga faror skrämmer i "House of ashes"

Ett uppdrag bakom fiendens linje går snett i "House of ashes" där en grupp soldater faller ned i ett övergivet tempel. Där väntar ett hot som är betydligt värre än motståndarsidans soldater.

En sårad soldat förs i säkerhet i "House of ashes". Men vad är det egentligen som skadat honom? Pressbild.

En sårad soldat förs i säkerhet i "House of ashes". Men vad är det egentligen som skadat honom? Pressbild.

Foto: Bandai Namco/TT

Film2021-06-06 08:01

"House of ashes" är det tredje rysarspelet i "The dark pictures anthology", efter "Man of Medan" från 2019 och "Little hope" från i höstas.

– Vi planerar ett antal av de här spelen. Jag arbetade med "House of ashes" redan när "Man of Medan" var under utveckling, säger regissören Will Doyle på den brittiska utvecklaren Supermassive Games till TT.

Som vanligt tar spelaren eller spelarna kontrollen över en grupp människor som hamnar i en svår och skräckinjagande situation där deras val och nerver kommer att avgöra hur många som tar sig därifrån levande.

Hamnar i tempelruiner

Den här gången rör det sig om en grupp amerikanska soldater och CIA-agenter som är på jakt efter massförstörelsevapen under Irakkriget 2003. Under en eldstrid kollapsar marken under dem, och de faller ned i ett gammalt övergivet mesopotamiskt tempel.

– Vi försöker att få alla våra spel att skilja sig åt när det gäller tonen, de utforskar alla olika skräckgenrer. I det här fallet är det actionutforskningsskräck, där en grupp professionella sätts på en avskild plats utan stöd, och ställs inför ett överväldigande hot.

Med inspiration från filmer som "Alien", "Rovdjuret" och "Instängd" är det lätt att ana att något obehagligt gömmer sig bland ruinerna i mörkret.

– Berättelsen handlar om människor och om hur de reagerar och uppför sig. Därför ville vi ha några varelser som var omänskliga, som man inte kan relatera till eller tänker på samma sätt som du. Det är skräckinjagande, för det är orelaterbart. Den vill helt enkelt döda dig, säger Doyle.

Nytt för spelet är också möjligheten att ställa in olika svårighetsgrader på spelets snabbhändelser (QTE, quick time events), där det gäller att snabbt följa spelets instruktioner på handkontrollen. Möjligheten är viktig för "House of ashes" eftersom spelet är gjort för att spelas flera personer tillsammans, och varje spelare kan därmed välja sin egen svårighetsnivå.

– "The dark pictures anthology" har lyckats väl med att locka in folk som normalt sätt inte spelar så många spel. Jag tror att det filmiska berättandet är en del i det hela, som är attraktivt för dem som tittar på tv-serier och film. Så att ändra svårighetsgraden var ett sätt att jämna ut det hela, att vi kan alla vara jämlika när vi spelar ihop, förklarar Doyle.

Visar båda sidorna

En av de fem spelbara rollfigurerna är en irakisk soldat. Tanken var att utforska hur motståndare tvingas samarbeta när de ställs inför ett större hot än varandra.

– Vi ville verkligen visa båda sidorna i den konflikten i ett mänskligt ljus, att visa att människor på båda sidorna är riktiga personer, och att man egentligen är ganska lika varandra. Det finns ett slags broderskap som kan uppstå mellan båda sidorna som det är kul att se hur det utspelar sig, säger han.

"House of ashes" släpps till Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S och pc senare i år.

Fakta: Naram-sin

Det övergivna templet i "House of ashes" ska ha byggts av Naram-sin. Han ledde det akkadiska riket i Mesopotamien från 2254 år före Kristus, och var den förste mesopotamiske kungen som kallade sig själv för en gud.

I berättelsen sägs han ha upprört gudarna och fördömt sitt folk genom att förstöra ett tempel. För att blidka dem byggde han ett nytt, men gudarna straffade honom och lät honom gå under med templet.

Han sägs ha förbannat sitt eget folk genom att ha attackerat gudarna. Han drog med sig farsot, svält och demoner på sitt kungarike. Det är som ur en sagobok, säger regissören Will Doyle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!