Maskören Göran Lundström och perukmakaren Anna-Carin Lock har nominerats för Jared Letos förvandling till Paolo Gucci i Ridley Scotts ”House of Gucci”. Eva von Bahr och Love Larson är också nominerade – för Stellan Skarsgårds massiva fettsmink i rollen som baron Harkonnen i Denis Villeneuves ”Dune”.
— Vi har naturligtvis röstat på oss själva, så vi har åtminstone två röster på ”Dune” av tiotusen, säger Eva von Bahr och skrattar.
Eva von Bahr och Love Larson tar emot på Hotel Montrose i West Hollywood under en ovanligt het förmiddag. Liksom sina nominerade kollegor är de med i branschakademin som röstar fram vinnarna under Oscarsgalan.
”Misstänksamma mot svenskar”
Detta är tredje gången paret har nominerats för bästa makeup. Tidigare för ”Hundraåringen som klev ut ur fönstret och försvann” (2016) och ”En man som heter Ove” (2017).
— Internationella produktioner är alltid misstänksamma mot svenskar så man måste ofta överbevisa sig. Om man har tre Oscarsnomineringar blir det lite lättare, säger Love Larson.
Han berättar att den största utmaningen med rollfiguren baron Harkonnen var att göra hans fetma hotfull.
— Ofta när man gör en väldigt överviktig karaktär är det för komisk effekt, som i ”Austin Powers” eller ”Little Britain”. Det var alla rädda för, så vi kämpade mest med att göra att han såg läskig ut, säger Larson.
Larson och von Bahr tror att ”The eyes of Tammy Faye” ligger bäst till i årets makeup-kategori. Jessica Chastain precis vunnit en brittisk Bafta för bästa kvinnliga huvudroll och är nu nominerad till en Oscar för samma roll. En huvudrollsnominering ger mer uppmärksamhet och att filmen förknippas tydligare med sminkningen. Något som också bidrar är att lejonparten av akademins röster kommer från skådespelare.
Tredje gången gillt?
Även om paret tror att det kan bli svårt att plocka hem statyetten betonar de att vad som helst kan hända. Som när bespottade ”Suicide squad” tog hem makeup-statyetten 2017 när alla tippade på ”Star Trek”.
— Det är klart att man åker hit för att man vill ha med sig en Oscar hem, och nu är det fan tredje gången! säger Eva von Bahr.
Hon tittade på Oscarsgalan när hon var liten i en tid före Instagram då galan var enda chansen att se stora filmstjärnor på röda mattan.
— Jag kunde inte riktigt drömma om att bli nominerad själv. Det är helt overkligt när man sitter där och så läser de upp ens namn. Då tänker man ”Det är ju jag! Hallå! Det är jag! Här!”
Maskören Göran Lundström är inte heller någon färsking i Oscarssammanhang. Han nominerades för makeup till trollet i ”Gräns” 2019, och säger att akademin ofta ”röstar lite som vindarna blåser”. I år har det varit stor spridning på utmärkelserna på SAG och BAFTA-galan som föregått Oscars och svårare än vanligt att hitta en klar favorit.
”Betyder massor”
Både Lundström och Anna Carin Lock, som var ansvarig för Jared Letos peruk i ”House of Gucci”, jobbade under extrem tidspress med skådespelarens maskering som Paolo Gucci. Ett lyckat resultat blev viktigt för att motivera en total transformation.
— Det var ju utmaningen med ”House of Gucci”. Varför inte bara ta en skådespelare som liknar rollen mer? Men när de bestämt det så fick vi göra nånting bra av det, annars skulle vi få så mycket kritik, säger Göran Lundström, som också betonar att de aldrig tar jobben för att vinna priser.
— Vi är nog väldigt svenska där. Blir det nåt så blir det nåt liksom. Men det betyder massor att bli nominerad. För framtida jobb och för respekt, så det förändrar ju saker. Huruvida vi vinner vet jag inte om det är så viktigt.
Anna Carin Lock instämmer och säger att det är superroligt att få så mycket uppskattning, men att hon ”valt att vara bakom kameran av en anledning” och försöker ha en ödmjuk inställning till prisceremonin.
— Jag har redan zonat ut och tänker att vi inte kommer vinna, så jag är på riktigt inte ett dugg nervös. Skulle de säga ”House of Gucci” tror jag inte att jag skulle komma upp ur stolen. Jag hoppas att det blir väldigt roligt bara.
Hur hanterar ni nerverna nu?
— Genom att ignorera vad som kommer hända, säger Göran Lundström.