Jane Campion har själv en ödmjuk inställning till hajpen kring filmen.
– Så snällt att man säger så. Jag hoppas jag inte gör dem besvikna, säger hon när TT möter henne på den soldränkta terrassen vid Hotel Excelsior i Venedig.
Covidreglerna gör att vi journalister ska bära munskydd. Campion tar av sig sitt, vi sitter ju ändå utomhus. Och munskydd gör att det ibland kan vara svårt att höra vad en person säger.
Gjorde "Top of the lake"
Jane Campion har visserligen varit borta från långfilmsbranschen i mer än ett decennium, men under den tiden skrev och regisserade hon bland annat tv-serien ”Top of the lake” (där David Dencik hade en av huvudrollerna).
– Att jobba med tv var kul, eftersom det är mycket friare än när man gör spelfilm. Å andra sidan är det långt, det blev ju tolv avsnitt. Så nu kunde jag åter njuta av vilken perfekt längd två timmar är.
Filmen bygger på Thomas Savages roman med samma namn (inte att förväxla med en roman med samma titel skriven av Don Winslow). Handlingen utspelas i Montana på 1920-talet. Bröderna Phil och George driver en ranch, Phil är macho och burdus, George är mer sympatisk och har goda manér. När han gifter sig med den ensamstående mamman Rose och hon flyttar in med sin son Peter är det dags för konflikter.
– Jag läste boken och blev alldeles hänförd. Det var det som gjorde att jag ville göra filmen, och jag började skriva manuset. Jag hade tänkt filma i USA, men så påstods det att liknande natur finns i Nya Zeeland. Jag trodde de skämtade med mig, men så insåg jag att de hade rätt. Så vi filmade i New Zeeland, man jag krävde att jag skulle få flyga in några äkta cowboys.
Hänger på covid
Hon tvekar lite inför om man ska kalla ”The power of the dog” för en västern.
– Jag ser den mer som ett drama, som ett kammarspel.
Vad man än definierar den som, är det en film med majestätiska vyer – och Campion hoppas att filmen vid sidan av strömningen ska få en möjlighet att ses på bio.
– Det hänger ju mycket på vad som händer med covid. Men jag tror att publiken längtar efter att få gå på bio och se en film som den här, med ett storslaget anslag.
Att filmen troligen får biopremiär hör också ihop med att man ser den som en möjlig Oscarskandidat. Apropå fina priser. Campion var länge den enda kvinna som vunnit Guldpalmen i Cannes, för dramat ”Pianot”. Nu är hon inte längre ensam, sedan Julia Ducornau tilldelades en Guldpalm vid årets festival.
– Det var på tiden. Det kan vi nog tacka metoo för, säger Campion.
”The power of the dog” kommer på Netflix I månadsskiftet november/december. Hur det blir med en eventuell svensk biopremiär är än så länge osagt.
Rättat: I en tidigare version av texten förekom felaktig information om Campion och Oscars.