Berwaldhallen i Stockholm öppnar för publik på plats den 15 oktober. På programmet står bland annat Beethovens femma, "Ödessymfonin". Om den ska framföras för 50 eller 500 personer beror på regeringens beslut.
– Vi har gjort en plan A och en plan B, så oavsett blir det fantastiskt att kunna välkomna en publik till oss, även om det bara är 50 så är det härligt ändå, säger konserthuschefen Staffan Becker.
På Malmö Opera är det just nu bara 50 personer åt gången som får se Sanna Nielsen i musikalen "Funny girl" på plats. Inför föreställningen den 15 oktober, då den höjda publikgränsen tidigast kan träda i kraft, har man dock redan sålt 500 biljetter.
– Vi har en foajé som är byggd för att rymma 1 500 personer, det finns åtta dörrar in till huset och tolv från foajé till salong. Redan före premiären av "Funny girl" har vi haft en helt säker plan för 500 personer. Vi är jätteglada för att man nu förhoppningsvis tar det här beslutet, säger Michael Bojesen, vd och teaterchef för Malmö Opera.
En större publik har stor betydelse inte enbart för ekonomin, framhåller han.
– Det konstnärliga innehållet blir så mycket bättre, konsten uppstår i mötet med publiken.
"Betyder ingenting"
För Anders Larsson, som är vd för konsertarrangören och turnéproducenten United Stage, är däremot 500-gränsen ganska betydelselös.
– För vår del betyder det ingenting, om man ska vara ärlig. Det betyder kanske att en del artister kan komma i gång med vissa saker, men för större artister betyder det absolut ingenting, säger han.
De har inga planer på att dra i gång verksamheten igen inom ramarna för de nya restriktionerna, särskilt inte när man inte vet hur de konkreta riktlinjerna blir än.
– När det gäller den rena konsertverksamheten så står vi inte i några startgropar. Ska det vara en meter mellan varje person på alla håll och kanter så går det aldrig att få någon ekonomi i det. En artist som i vanliga fall skulle ha sålt ut Cirkus kan inte göra det med 400 eller 100 personer, säger Anders Larsson.
Samtidigt ser han en viss ljusning i och med de nya reglerna kring spelningar på restauranger.
– Det har varit det största problemet under sommaren, tycker jag. Det gör att man kan komma i gång med restaurangunderhållning, framför allt framåt julen. I alla fall några artister, musiker och tekniker kan få lite jobb.
"Väldigt redo"
För Filmstadens biografer skulle höjd publikgräns innebära att man kan gå från 25 procents kapacitet till mellan 60 och 65, berättar marknadsdirektören Helena Eklund. Där är man också "väldigt redo" för att ställa om.
– Vi utnyttjade tiden då vi var stängda till att skapa ett dynamiskt bokningssystem. När man bokar sina biljetter får man sitta i sällskap med distans till nästa sällskap och vi har också tomma rader mellan. Vi kan anpassa det här systemet till de nya restriktionerna och skala upp och ned. Så det är inget stort jobb men det skulle ju betyda jättemycket.
Däremot beskriver hon kravet på att endast två personer i samma sällskap ska få sitta tillsammans som "bekymmersamt". Om familjer går på bio borde de få sitta intill varandra, menar hon.
– Det vore det mest logiska och jag utgår från att den frågan reds ut.
Rättat: I en tidigare version av texten angavs fel månad för föreställningen på Malmö Opera.