ââVi kunde ha gjort det vĂ„ldsamt, men det platsade inte hĂ€r. Jag vill att barn och ungdomar ska kunna se filmen och sedan bli inspirerade till att sjĂ€lva gĂ„ ut och trĂ€na, sĂ€ger Nguyen till TT i ett Zoom-samtal.
Med i samtalet Ă€r ocksĂ„ Don Hall och Carlos Estrada. Tillsammans har de tre gjort âRaya och den sista drakenâ. Filmen utspelas i en tid för mycket lĂ€nge sedan. En ung flicka, Raya, har sett sin far dödas och mĂ„ste nu ge sig ut pĂ„ en jakt efter vĂ€rldens sista kvarvarande drake. Hittar hon den kan hon förhindra att hennes vĂ€rld gĂ„r under. Raya Ă€r en duktig martial arts-kĂ€mpe, en egenskap hon kommer att fĂ„ stor nytta av.
VĂ„ldet "motiverat"
Don Hall menar att det vÄld som förekommer i filmen Àr motiverat av berÀttelsen.
ââDet skulle inte falla oss in att lĂ€gga in en fajt som sjĂ€lvĂ€ndamĂ„l, utan det mĂ„ste vara motiverat av storyn och driva den framĂ„t. Det finns tre distinkta fajt-sekvenser och de driver alla allt framĂ„t. Dessutom Ă€r de baserade pĂ„ verkligheten, sĂ€ger han och exemplifierar.
ââHĂ€r finns inga galna grejer som att flyga genom luften eller hoppa upp i trĂ€d. Qui har varit koreograf, allt skulle kunna ske i verkligheten. Och det finns inget blod och inga överdrifter.
"Filmen Àr en fantasi"
Och Carlos Estrada förtydligar.
ââFilmen Ă€r en fantasi som utspelas för mycket lĂ€nge sedan, men vi ville att den skulle kĂ€nnas relevant i dag. Alla vi tre bidrog med det vi hade och Ă„stadkom en helhet.
Qui Nguyen poÀngterar att det viktiga temat i filmen Àr det magiska med att kunna lita pÄ varandra.
ââNĂ€r man gör en film som den hĂ€r jobbar man för att hitta den dĂ€r magiska ingrediensen. Och plötsligt finns den dĂ€r. Man ser den inte, utan plötsligt har allt fallit pĂ„ plats.
De flesta Disney-filmer Ă€r en sorts musikaler, men inte âRayaâ.
ââFast musiken Ă€r viktig i âRayaâ, den understryker kĂ€nslorna och den lyfter upp action-sekvenserna. SĂ„ Ă€ven om det inte Ă€r en musikal, sĂ„ Ă€r musiken oerhört viktig, sĂ€ger Don Hall.