Netflix tv-serie "Stranger things" utspelar sig i två parallella världar, den vanliga och en skruvad skräckvariant av densamma.
På liknande sätt fungerar "The medium", där spelaren tar rollen som mediumet Marianne, som hjälper andar från de döda att ta sig vidare till efterlivet. Hon plågas av bilder på mordet av ett barn, och tar sig till ett övergivet hotellkomplex för att söka efter svar.
– Du kan se på henne som en utstött. Det finns en manusrad i spelet där hon säger att hon slits mellan två verkligheter, där hon inte riktigt hör hemma i endera. Hon är för levande för den döda världen, men för död för de levande, säger Wojciech Piejko, designansvarig hos utvecklaren Bloober Team.
Krävande spel
Spelet utspelar sig delvis i den riktiga världen, delvis i andevärlden – eller båda världarna samtidigt. Spelidén har funnits länge på företaget, och har värkts fram i en massa olika varianter. Den första varianten av "The medium" hade en man i huvudrollen, och även den kvinnliga varianten designades om en bra bit in i utvecklingen.
– Det betalade sig, men det var också väldigt problematiskt, det är nog den mest omgjorda figuren vi har i spelet, säger producenten Jacek Zieba.
Att spelet bitvis utspelas i två världar samtidigt var tekniskt komplicerat och krävande, enligt Zieba, och kräver en kraftig pc eller den nya generationskonsolen – i det här fallet Xbox Series X/S – för att kunna spelas.
– Vi måste rendera två världar, det är väldigt processor- och grafikchipkrävande. Det är som att vi visar upp två olika spel samtidigt, säger Piejko och fortsätter:
– Vi lyckades inte att leverera spelet på den gamla generationen, på det sättet vi ville, säger han.
Fast kamera
Spelmekaniskt var det också klurigt. I början tänkte Bloober använda en fri kamera bakom rollfigurens axel. Men man upptäckte i tidiga speltester att när en spelare exempelvis kom in i ett nytt rum så gick den igenom det två gånger, och fokuserade ena gången på den riktiga världen, och nästa gång på andevärlden.
– Vi testade att använda fasta kameravinklar, så klart inspirerade av gamla klassiska skräckspel som vi älskade, och som också skapar en mer cinematisk upplevelse, för att få dig att rikta uppmärksamheten åt rätt håll, säger Piejko.
För att skilja världarna åt används bland annat en blå, dyster, matt palett, inspirerad av svenska regissören Roy Anderssons filmer.
– Den riktiga världen är postkommunistisk era, det är inte särskilt soligt och glatt. Det är Polen, vid en tid där vi försökte komma på vad vi ville göra med vår frihet. Byggnaderna är brutalistiska och kyliga, säger Zieba.
"Öppet sinne"
Andevärlden går mer i röda toner, inspirerade av polske konstnären Zdzislaw Beksinskis verk. Huvudpersonen har också olika hårfärg och kläder i de olika världarna, för att spelaren snabbt ska veta var den befinner sig.
Att "Stranger things" också är en inspirationskälla, liksom klassiska skräckspelet "Silent hill", är inget som utvecklarna sticker under stol med.
"The medium" är ett rysarspel, men det handlar mer om en smygande obehagskänsla än inslag som får dig att hoppa till, enligt de båda.
– Man bör starta spelet med ett öppet sinne. Det är inte skapat för att vara svårt, eller något som man bara ska klara av. Utan fokusera på historien och atmosfären, det är där spelet är som bäst. Men passa dig i de mörka områdena, säger Wojciech Piejko.
"The medium" är ute nu till Xbox Series X/S och pc.