Det är dokumentären "Hallelujah: Leonard Cohen, a journey, a song" som premiärvisades på filmfestivalen i Venedig som berättar historien om Cohens vedermödor med att få ut sin musik.
Filmens regissörer Dayna Goldfine och Dan Geller säger i en intervju med The Guardian att de 2016, inte långt innan han avled, fick Cohens "tysta välsignelse" samt full tillgång till hans många anteckningsböcker.
Där fanns bland annat det ödesdigra mötet med Columbia Records skivbolagsdirektör Walter Yetnikoff, som tackade nej till albumet "Various Positions" där "Hallelujah" var huvudspåret, noggrant dokumenterat.
Den bitvis religiösa texten till "Hallelujah" bottnar i Cohens judiska arv och anspelar på bibliska berättelser om kung David och Batseba samt Simson och Delila.
Shrek vände allt
Efter refuseringen sjöngs "Hallelujah" på några konserter av Bob Dylan utan att göra större väsen av sig. Cohen själv framförde den i slutet av 1980-talet, inte heller det med någon större framgång. Men med John Cales lite annorlunda version fick låten ett visst erkännande och 1993 spelade Jeff Buckley in sången – på Columbia Records – som hade fått en ny skivbolagschef.
Men det är först 2001 när låten aningen otippat används i Dreamworks datoranimerad filmsuccé "Shrek" som det lossnar ordentligt.
– Det ledde till fler coverversioner av artister som KD Lang och Brandi Carlile. "Hallelujah" blev också populär i talangprogram i tv, Alexandra Burke vann "The X Factor" 2008 med sin tolkning som sedan toppade listorna, säger Dayna Goldfine.
En internationell hymn
Leonard Cohen själv kallade det ironiskt att det var andra som haft störst framgång med hans låt. När han turnerade över världen 2012–2013 sjöng han alltid "Halleluja" stående på knä i slutet av konserten.
– Den har blivit som en internationell hymn och spelas regelbundet vid förlovningar, bröllop och begravningar, säger Dan Geller, och sångerskan Regina Spektor kallar den i dokumentären för "en samtida bön och en manual för modern överlevnad".
– Det råder ingen tvekan om att "Hallelujah" hjälpte till att blåsa nytt liv Leonard Cohens karriär och slutligen, ett kvarts sekel senare, återtog han den som sin egen, säger Dayna Goldfine.