När Bo Widerberg startade Lilla filmfestivalen för 25 år sedan var målet en samtalets och umgängets festival. Det intima formatet har sedan dess varit festivalens signum, även om årets jubileum blir snäppet mer intimt än vad arrangörerna hade hoppats på. Av biografens 80 platser säljs biljetter till 40.
När Mats Tjernberg och de andra i den ideella förening som anordnar festivalen började höra av sig till filmskapare i våras var responsen överväldigande positiv.
– Alla vi har hört av oss till har varit väldigt glada att festivalen blir av. Det finns en längtan efter att få komma i gång igen, att få träffas, visa film, se film och att få berätta om sina filmer, säger Mats Tjernberg, ordförande i föreningen Film i Båstad.
Filmare hör av sig
Förutom ett antal smygpremiärer får festivalen besök av bland andra Ruben Östlund, som berättar om arbetet med sin nya film "Triangle of sadness", och Amy Deasismont som visar klipp och talar om arbetet med den uppmärksammade tv-serien "Thunder in my heart".
– Det är många som hör av sig och frågar om vi kan visa deras filmer. Jag tror att vi har vunnit insteg i branschen som en liten men betydelsefull festival, säger Tjernberg.
Björn Runge skulle ha varit på plats och berättat om filmen "Bränn alla mina brev", baserad på Alex Schulmans roman om Karin Stolpe och Olof Lagercrantz, med premiär 2022. Nu blir det i stället inspelningsstart samma helg och festivalmedverkan på videolänk.
I övrigt blir festivalen befriande icke-digital.
– Redan förra året diskuterade vi om vi skulle göra någonting som gick att ta del av på distans men det passar inte festivalens idé, som bygger på just närhet och samtal. Vi kom fram till att ska det vara en festival så ska den vara fysisk, säger Mats Tjernberg.
Scalabiografen, belägen ett stenkast från torget i Båstad, har inte stått tom under pandemin. Biografen var bland de första i världen att anordna så kallade jukebox-visningar, där mindre sällskap kan boka hela salongen. Dagtid har biografen fungerat som vaccinationslokal.