Han kallar det för ett "defining moment", stunden dÄ polletten trillade ner och han förstod att det var film han skulle jobba med. Som liten, under uppvÀxten i Somalia, bestod filmdieten av indiska Bollywood-filmer. NÀr familjen flydde inbördeskriget och Khadar Ayderus Ahmed hamnade i Finland stod Hollywoodfilm pÄ biorepertoaren. Den betade han av, tre gÄnger i veckan.
ââSĂ„ sĂ„g jag "Finding Forrester" av Gus Van Sant. NĂ€r jag kom ut frĂ„n biografen sĂ„ visste jag. Det hĂ€r ska jag göra. Jag började googla "filmskolor" och "Finland".
22 Ă„r â och mycket hĂ„rt jobb, motstĂ„nd och sjĂ€lvstudier â senare gör Khadar Ayderus Ahmed lĂ„ngfilmsdebut "DödgrĂ€varens hustru" succĂ© vĂ€rlden över och Ă€r nu bioaktuell i Sverige.
GravgrÀvaren i huvudet
Historien handlar om Guled, som arbetar som dödgrÀvare och tÄlmodigt vÀntar pÄ jobb utanför det lokala sjukhuset. Hustrun Nasra Àr svÄrt sjuk och behöver dyr vÄrd. Men hur ska de fÄ ihop de 5 000 dollar som krÀvs för en operation?
PÄ ett snabbt Sverigebesök dagen före Jussi-galan, den finska motsvarigheten till Guldbaggegalan, dÀr filmen Àr nominerad till nio priser (och i slutÀndan kammade hem tvÄ statyetter för bÀsta kostym och bÀsta musik) berÀttar regissören att ett frö till berÀttelsen sÄddes nÀr en familjemedlem dog för tio Är sedan.
ââJag blev ombedd att ordna begravningen. Processen för muslimska begravningar Ă€r vĂ€ldigt omstĂ€ndlig i Finland och min Ă€ldre bror frĂ„gade mig om jag kom ihĂ„g hur lĂ€tt det var att begrava nĂ„gon hemma i Afrika. Han pĂ„minde mig om gravgrĂ€varna som alltid stod redo framför sjukhusen, sĂ€ger Khadar Ayderus Ahmed och fortsĂ€tter:
ââDĂ„ fick jag en tydlig bild i mitt huvud av en av dem och jag blev inte av med honom. Han var med mig överallt. Det blev vĂ€ldigt kĂ€nslomĂ€ssigt för jag började minnas en massa saker frĂ„n min uppvĂ€xt och barndom i Afrika. Det blev ocksĂ„ terapeutiskt.
TT: Hur dÄ?
ââJag mindes saker som jag undvikit. Som till exempel under inbördeskriget dĂ„ det var bombningar och min mamma samlade ihop oss barn och försökte berĂ€tta historier. Att bevara lugnet och sitt förstĂ„nd i de mest plĂ„gsamma ögonblick, det fann jag vĂ€ldigt terapeutiskt och det blev en kĂ€rna i filmen.
"Blir rörd"
NÄgon film om inbördeskriget kommer han dock förmodligen aldrig att göra. I stÀllet vill Khadar Ayderus Ahmed lyfta fram vanliga mÀnniskors röster, som sÀllan fÄr chansen att höras.
ââDet har funnits somalier i Hollywood-filmer gjorda av vĂ€sterlĂ€ndska filmskapare, som piraterna i "Captain Phillips". Och det finns immigrationshistorier. Men Somalia Ă€r ett land fullt av historieberĂ€ttare och poeter och jag vill skildra folk som lever och trivs i sitt land, som jag kan relatera till. Alla somalier pĂ„ film kan inte vara pirater, sĂ€ger Khadar Ayderus Ahmed och skrattar.
"DödgrĂ€varens hustru" skildrar hur Guled och Nasra fĂ„r betala ett högt pris för att de har gift sig av kĂ€rlek och gĂ„tt emot sina familjers planer pĂ„ arrangerade Ă€ktenskap. Historien Ă€r enkel, dramatisk och ibland humoristisk men har ocksĂ„ mĂ„nga bottnar. Slutet Ă€r hoppfullt â kanske. Mycket lĂ€mnas öppet.
ââJa, jag bjuder in publiken att vara en del av filmen och tĂ€nka sjĂ€lva. Jag har fĂ„tt höra sĂ„ mĂ„nga olika teorier frĂ„n Mexiko till Norge och det Ă€r sĂ„ vackert, folk tolkar uppenbarligen genom sina egna livserfarenheter. Jag blir verkligen rörd av det.