– Hon sade till mig att ”det finns egentligen bara fyra regianvisningar du kan ge: större, mindre, snabbare eller långsammare”. Det är ungefär det man behöver för att regissera Helen Mirren. Hon vet vad hon gör, säger David F Sandberg.
Snön ligger i knähöga drivor längs Strömkajen när han tar emot på ett tjusigt hotellrum i Stockholm. Under den senaste veckans pressturné har Sandberg betat av London och Rom, om några dagar åker han tillbaka till Kalifornien.
– Jag saknar den svenska sommaren – men inte vintern, säger han med ett leende och blickar ut genom fönstret.
Hans hemmaplan sedan åtta år tillbaka stavas Hollywood, inte bara som i den amerikanska filmbranschen utan också som i den faktiska stadsdelen i Los Angeles. Hit flyttade han och hustrun (och ständiga samarbetspartnern) Lotta Losten efter den där fredagskvällen i mars 2014 då deras kortfilm ”Lights out” – en blodisande lågbudgetskräckis – blev viral. Veckan därpå blev de nerringda av amerikanska agenter och producenter.
Från skräck till superhjältar
Efter att långfilmsversionen av ”Lights out” (2016) blev en succé fick han göra den betydligt dyrare skräckfilmen ”Annabelle: Creation” (2017), innan han tog ett kliv upp i filmhierarkin, från skräck till superhjältefilm med ”Shazam!” (2019).
– Det är ganska tekniskt utmanande att göra skräck, det är så lätt att det blir dåligt om inte tajmningen funkar eller om det är ljussatt på fel sätt. Klarar man av att göra skräck så har man förutsättningar för att göra mycket annat – det är väl därför många skräckregissörer får göra superhjältefilm, säger Sandberg, och nämner regissörer som James Wan (”Saw” och ”Aquaman”) och Andy Muschietti (”It” och ”The Flash”).
”Shazam!” handlar om den fosterhemsplacerade 14-åringen Billy Batson, som möter en magiker som ger honom superkrafter. När han säger ordet ”shazam” förvandlas han till en fullvuxen superhjälte – men inuti är Billy fortfarande en vilsen och impulsiv tonåring. Det är först när han delar sina superkrafter med sin brokiga fosterfamilj som han kan besegra den ondskefulle Doktor Sivana.
Ny farlig fiende
I uppföljaren ”Shazam! Fury of the gods” – med en budget på motsvarande 1,3 miljarder svenska kronor – ställs Billy och hans fostersyskon inför en ny, farlig fiende som löper amok i deras hemstad Philadelphia. Samtidigt oroar sig Billy, som närmar sig 18-årsdagen, för vad som ska hända med honom när han blir för gammal för fosterhemssystemet.
Den fransk-beninske skådespelaren Djimon Hounsou, som också har gjort karriär i Hollywood med filmer som ”Gladiator” och ”Blood diamond”, dyker återigen upp i rollen som den bistre magikern som gav Billy hans krafter. Han har gjort regissören sällskap till Stockholm, och Hounsou berättar att han hämtade inspiration till rollen från sitt beninska arv.
– Jag har mitt ursprung i ett land där hela vårt sätt att leva handlar om naturens krafter, och om voodoo. Benin är voodoomagins vagga, så det gick snabbt för mig att hitta magikern i det, säger han.
Inte bara specialeffekter
Djimon Hounsou tycker att filmen har ett viktigt budskap om betydelsen av den valda familjen.
– Vi tänker ofta att familj har med gener att göra. Men din familj kan också vara den som du själv bygger på din livsresa, där du själv väljer de personer som gör dig till en bättre människa. Då behövs inte blodsband.
För David F Sandberg var det viktigt att filmen inte bara blev en uppvisning i coola specialeffekter, utan att den bottnade i riktiga problem och riktiga känslor.
– Ska Billy bli av med den här familjen som han precis har hittat? Jag tror att det är väldigt viktigt att man har hjärta i filmen, och att det är mycket som står på spel så att man faktiskt bryr sig om karaktären.
Efter genombrottet i USA har han fått flera förfrågningar om att regissera filmer och tv-serier hemma i Sverige, men han har valt att fokusera helt på Hollywood.
– Om jag tackar ja till jobb i Sverige så måste jag tacka nej till något i USA. Och i USA finns det mer pengar, större budgetar, man får en större publik och får jobba med skådespelare i världsklass. Jag får passa på innan de inser sitt misstag och skickar hem mig.