Tanken pÄ att filmen nu ska möta vÀrldens strÀngaste publik Àr dÀremot lite nervöst, medger han.
ââDet Ă€r kanske en lite tjatig liknelse, men det Ă€r som med ens barn: man Ă€lskar dem ovillkorligt och de Ă€r bĂ€st i vĂ€rlden. Men nĂ€r nĂ„gon Ă€r dum mot ens barn sĂ„ gör det ont i en. Det Ă€r inte att man förĂ€ndrar sin bild av barnet, det Ă€r att man förĂ€ndrar sin bild av vĂ€rlden och det Ă€r det som Ă€r jobbigt, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDen hĂ€r filmen Ă€r djupt personlig, pĂ„ ett sjĂ€lsligt plan. SĂ„ dĂ€rför Ă€r det sĂ„ klart nervöst att den kommer att bedömas â pĂ„ en sekund. Alla Ă€r ju hĂ€r, hela vĂ€rlden.
Samtidigt konstaterar Tarik Saleh att han "har varit med ett tag".
ââJag Ă€r glad över att jag inte Ă€r purung. Jag Ă€r 50 och jag vet att livet inte förĂ€ndras pĂ„ det sĂ€ttet. Det hĂ€r mitt jobb det Ă€r det hĂ€r jag gör.
Dags för röda mattan
En vanlig dag pÄ jobbet Àr det dock inte. Tarik Saleh Àr iklÀdd smoking och hÄller i en liten ask med en smokingfluga i. Snart Àr det dags för den prestigefyllda premiÀrvisningen i festivalpalatset dÄ en promenad pÄ röda mattan framför ett hav av pressfotografer ingÄr.
För fem Ă„r sedan vann han jurypriset pĂ„ amerikanska filmfestivalen Sundance för kriminalthrillern âThe Nile Hilton incidentâ med Fares Fares i rollen som korrumperad Kairo-polis. Filmen blev ocksĂ„ en stor succĂ© i Frankrike, vilket förstĂ„s inte Ă€r en nackdel om man vill hamna pĂ„ filmfestivalen i Cannes radar.
"Boy from heaven" handlar om den unge Adam (Tawfeek Barhom), en enkel fiskarson som fÄr sitt livs chans: en plats vid det anrika Al-Azharuniversitetet i Kairo, sunnimuslimernas absoluta maktcentrum i vÀrlden.
Shejk Al-Azhar â den frĂ€msta religiösa auktoriteten â avlider och en ny shejk ska vĂ€ljas. Samtidigt har underrĂ€ttelsetjĂ€nsten och de högsta militĂ€rerna trĂ€ffats för att diskutera hur de ska kunna pĂ„verka valet.
Gillar "The crown"
Miljön Àr specifik men korruptionstemat Àr universellt.
ââNĂ€r jag skrev manuset sĂ„ briserade hela Svenska Akademien. Det visar att vi alla har heliga rum, som saknar transparens. NĂ€r nĂ„gon lyser in dĂ€r med ficklampa sĂ„ Ă€r det fascinerande att se vad som hĂ€nder. Och utan att lĂ€gga nĂ„gon vĂ€rdering i det sĂ„ var det intressant att en del dĂ„ var beredda att direkt kliva ur rummet och sĂ€ga "jag Ă€r inte en del av det dĂ€r", medan andra till varje pris ville försvara rummet. Vilka hade rĂ€tt? frĂ„gar Tarik Saleh retoriskt och fortsĂ€tter:
ââDet kommer historien att utvisa. Men institutioner Ă€r viktiga, för de ger stabilitet. En av fĂ„ tv-serier som jag gillar Ă€r "The crown". Jag Ă€r inte rojalist, men den visar att det finns en styrka i att ingenting förĂ€ndras.
TT: Det hÀr Àr andra gÄngen du riktar ditt strÄlkastarljus mot Egypten, kommer du att fortsÀtta med det?
ââMin pappa berĂ€ttade hela tiden om Egypten nĂ€r jag vĂ€xte upp, det Ă€r som mina barndomssagor. NĂ€r jag sjĂ€lv erövrade landet sĂ„ har det blivit vĂ€ldigt starkt för mig att Ă„terskapa de hĂ€r scenerna. Jag har mĂ„nga berĂ€ttelser dĂ€rifrĂ„n som jag vill berĂ€tta, sĂ€ger Tarik Saleh och fortsĂ€tter:
ââSedan vet jag inte om jag kommer att göra det i filmform för jag tycker att det Ă€r sĂ„ jobbigt. Jag gillar inte att regissera, jag ser mig som en skrivande mĂ€nniska.