Att filmer och tv-serier klipps ner inför visning i andra lĂ€nder Ă€r ingen ovanlighet. MĂ„nga av de utlĂ€ndska serier som visas i Sverige har kortats frĂ„n sin ursprungliga speltid pĂ„ en timme för passa in i reklamkanalernas entimmesslottar och har dĂ€rmed ofta förlorat 10â15 minuter, vilket sjĂ€lvfallet pĂ„verkar sĂ„vĂ€l karaktĂ€rsutveckling som hĂ€ndelseförlopp. De som förlorar pĂ„ det Ă€r inte bara tittarna, utan Ă€ven upphovsmĂ€nnen.
NĂ€r MĂ„ns MĂ„rlinds och Björn Steins pĂ„kostade serie âShadowplayâ visades pĂ„ Viaplay i vintras, under titeln âThe defeatedâ, hade den inte bara klippts ner av seriens amerikanska delproducenter. Den hade uppenbarligen klippts om helt och hĂ„llet, rollfigurer hade försvunnit, scener hade flyttats runt mellan avsnitten, intrigen var förenklad och den ursprungliga musiken hade bytts ut.
Berlin efter kriget
Det som nu visas i samma kanal Ă€r MĂ„rlinds/Steins director's cut, det vill sĂ€ga originalversionen. Jag har inte sett âThe defeatedâ-varianten, men jag förestĂ€ller mig att detta Ă€r mycket bĂ€ttre.
Handlingen i korthet: en amerikansk polis, Max, kommer till det sönderbombade Berlin strax efter krigsslutet. Han ska hjÀlpa till med att skapa en polisstyrka i staden. De flesta mÀn Àr döda eller sitter i fÀngelse, polisjobbet sköts mestadels av kvinnor. Max blir snabbt indragen i jakten pÄ den mystiske Dr Gladow, samtidigt som han letar efter sin egen bror som befinner sig nÄgonstans i staden.
LĂ„ngsamt tempo
âShadowplayâ Ă€r en bra och spĂ€nnande thrillerserie. MĂ„ vara att huvudpersonen Max, som spelas av Taylor Kitsch, Ă€r lite blek. Detta uppvĂ€gs mer Ă€n vĂ€l av den eminenta Nina Hoss som polisen Elsie och Sebastian Koch som den mystiske Dr Gladow. De ger djup och nyanser till sina roller. Handlingen Ă€r berĂ€ttad i ett lĂ„ngsamt men aldrig segt tempo, dĂ„ och dĂ„ med utbrott av ganska blodiga vĂ„ldssekvenser. Serien Ă€r inspelad i nĂ„gra raserade kvarter i Prag och det Ă€r lĂ€tt att förestĂ€lla sig att det var sĂ„ hĂ€r det sĂ„g ut i Berlin 1946, nĂ€r de överlevande försökte hitta en vĂ€g tillbaka till ett fungerande liv.
Titeln pĂ„ den kortade versionen, "The defeated", syftar troligen pĂ„ de besegrade tyskarna. MĂ„rlinds/Steins titel, "Shadowplay", sĂ€ger mer om vad det handlar om â ett skuggspel, en maktkamp, mellan de som förlorat och de som vann.