Tv-recension: Tar vid efter "När lammen tystnar"

I tv-serien "Clarice" möter vi en traumatiserad Clarice Starling ett år efter händelserna i "När lammen tystnar". Det finns ingen här som är lika karismatiskt ondskefull som Anthony Hopkins men det blir ganska spännande ändå.

Clarice Starling (Rebecca Breeds) kommer med i en specialstyrka som bland annat ska jaga seriemördare. Men den unga agenten upptäcker snabbt något mystiskt med det första fallet i "Clarice". Pressbild.

Film2021-02-10 11:49

"När lammen tystnar" är en av de bästa thrillers som gjorts. Baserad på Thomas Harris briljanta bladvändare kom den 1991 och vann alla de fem tyngsta Oscarsstatyetterna: film, regi, manus, kvinnlig och manlig skådespelare. Helt rättvist. Berättelsen om den unga FBI-agenten Clarice Starling (Jodie Foster) och hur hon i jakten på seriemördaren Buffalo Bill tar hjälp av mördaren/kannibalen Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) är lika andlöst spännande idag som för 30 år sedan.

Harris har efteråt försökt upprepa succén med böckerna "Hannibal" och "Hannibal – upptakten". Groteskt våldsamma böcker, som är lika lite minnesvärda som de filmer som baserats på dem. Mads Mikkelsen har också porträtterat rollfiguren Hannibal i en tv-seriesatsning för några år sedan.

I den nya tv-serien "Clarice" möter vi en traumatiserad Starling ett år efter händelserna i "När lammen tystnar". Då räddade hon den kvinnliga guvernörens dotter från att bli mördad av Buffalo Bill. Guvernören är nu justitieminister och ger Starling order att vara en del av en specialstyrka som bland annat ska jaga seriemördare. Men den unga agenten upptäcker snabbt något mystiskt med det första fall hon dras in i – är det verkligen en seriemördare som är i farten eller pekar spåren åt ett helt annat håll?

Tre avsnitt har skickats ut för recension, nummer ett och tre handlar om det här fallet medan man i nummer två gör en avstickare för att förhindra en ny Waco-massaker (mer än 80 personer dog när FBI belägrade en gård tillhörande en kult). Jag gissar att de resterande avsnitten på liknande sätt kommer att varva enskilda fall med den andra utredningen.

Är det bra? Tja, Rebecca Breeds i huvudrollen är okej, om än ingen Jodie Foster. Karaktären Hannibal Lecter saknas (underliga rättighetstvister gör att han inte ens får nämnas), det finns ingen här som är lika karismatiskt ondskefull som Anthony Hopkins. Regin är habil, de olika regissörerna är tydligt inspirerade av Jonathan Demme, som regisserade "När lammen tystnar", men når inte upp i dennes klass. Men det är ganska spännande, speciellt när det i slutet av avsnitt tre blir uppenbart att det handlar om en vittomspännande konspiration.

När jag för några veckor sedan intervjuade Jodie Foster frågade jag om hon kommer att titta på "Clarice". Jodå, det tänker hon göra, åtminstone initialt, hon är intresserad av att se vad man gjort med berättelsen. Efter de tre avsnitt jag har sett kommer jag absolut att se de resterande.

Rättat: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om Oscarsvinnare.

Rebecca Breeds i huvudrollen är okej i "Clarice", om än ingen Jodie Foster. Pressbild.
Fakta: Clarice