Det ska sÀgas pÄ direkten, "Döden pÄ Nilen" Àr bÀttre Àn Kenneth Branaghs första försök i pusseldeckar-genren. Hans "Mordet pÄ Orientexpressen" frÄn 2017 blev i slutÀnden lika kul som ett signalfel strax utanför BorÄs.
Den hÀr gÄngen har han bÀttre flyt. I inledningen fÄr vi förklaringen till detektivens fÄniga mustaschbÀrande samt en glimt av den unge Hercules stora kÀrlek, nÀr han blivit svÄrt sÄrad under första vÀrldskriget.
KĂ€rlek som positiv men framför allt destruktiv kraft Ă€r ett tema i historien, som hade kunnat heta "Love will tear us apart â on the Nile".
Snabbt hopp till 1937. Gal Gadot spelar den vackra, jÀtterika arvtagerskan Linnet Ridgeway som ovÀntat har gift sig med Simon Doyle (Armie Hammer), en helt vanlig kille, och nu firar paret en mycket exklusiv smekmÄnad i Egypten.
Med i brudföljet finns ett antal personer, slÀkt och "vÀnner", som förargligt nog alla verkar ha ett horn i sidan till bruden. NÀr hon hittas skjuten i sin hytt i en tjusig hjulÄngare pÄ Nilen Àr det för vÀl att Àven den belgiske mÀsterdetektiven Hercule Poirot (Kenneth Branagh) finns med bland passagerarna.
Riktigt hur man ska förhÄlla sig till den efter inspelningen sÄ skandaliserade Armie Hammer, det fÄr man avgöra sjÀlv (men lite oskönt Àr det allt att se honom i rollen som het förste Àlskare).
Filmens visuella stil Àr ocksÄ lite svÄrköpt, med mÀrkliga kameraÄkningar frÄn Nilens bottenslam upp till ytan, datorskapade bakgrundsmiljöer och en allmÀnt förhöjd kÀnsla, som kÀnns lite onödig.
Efter tvÄ filmer med Kenneth Branagh som Christie-uttolkare gÄr det ocksÄ att se ett problematiskt mönster: han insisterar pÄ att göra Poirot till en verklig mÀnniska med ett hÄl i sitt inre. Med handen pÄ hjÀrtat: vem bryr sig?
Agatha Christie var fena pÄ att skapa kluriga pusseldeckare med perfekt doserade ledtrÄdar. Hela poÀngen Àr att publiken ska klura men förföras av blÀndverken och till slut bli besegrad av den geniale Poirots smÄ grÄ celler. Det Àr allt. The end.
Betygstrean Àr lika svag som Kenneth Branaghs franska i inledningsscenerna frÄn skyttegravarna: det Àr ett gott försök, orden Àr korrekta. Men uttalet och kÀnslan för sprÄklig melodi sitter inte riktigt.