Den rutinerade mordkommissarien Hae-Jun (Park Hae-Il) är uttråkad av bristen på mord när han äntligen får ett nytt fall på halsen. En medelålders man har dött och ledtrådarna pekar mot hans unga gåtfulla fru Seo-Rae (Tang Wei) som kallas in på förhör.
Hae-Jun blir motvilligt attraherad av den misstänkta änkan. Han har en fru hemma men kan inte hejda sig trots ett antal varningssignaler som han ignorerar och snart inleder han en affär med Seo-Rae.
Snabbt blir Hae-Jun så besatt att han undanröjer bevis och hellre gör avkall på sin personliga moral för att rättfärdiga alla etiska övertramp. Detta är filmens huvudfråga — vad en man offrar för kärleken, och om det är värt det?
"Decision to leave" fångar en komplicerad kärleksaffär där paret i centrum — stort tack vare skådespelarna — har en rent ödesmättad kemi.
Det finns referenser till kärlekskranka detektiver och "femme fatale"-kvinnor från "noir"-filmer, men "Decision to leave" gör mer än att återanvända genreklichéer. Fotot hittar innovativa reflektioner genom tv-skärmar och speglande fönster, ett grepp som speglar hur Seo-Rae aldrig lämnar Hae-Juns tankar. Samtidigt höjs insatserna i takt med att mordmysteriets ledtrådar avtäcks.
Varje ny film från Park Chan-Wook är som en hård julklapp. Hämndtrilogin med den ultravåldsamma "Oldboy" från 2003, fick en global publik att upptäcka sydkoreansk film långt innan "Parasit" och "Squid game".
Sedan dess har regissören fortsatt undersöka förbjudna begär. Senast i det mästerliga kostymdramat "The handmaiden" (2017) med lögner, svek och sadistiska perversioner i 1930-talets Korea under japansk ockupation.
"Decision to leave" är mindre episk i sitt anspråk. Filmens huvudperson är till och med inspirerad av den ödmjuke svenske polisen Martin Beck.
Det är likväl en fascinerande lek med elden och en lyckad hybrid mellan två genrer. Även om auteuren Park Chan-Wook inte når samma nivå som hans tidigare storverk.