Det pågår ett krig. Mot vilka anges aldrig, fienden är ansiktslös. Vilka huvudpersonerna egentligen är, eller under vilken tidsperiod händelserna utspelas framgår heller aldrig med säkerhet.
En grupp soldater får ett specialuppdrag i krigets avgörande skede – att i ett nattsvart islandskap forsla två kapslar med okänt innehåll många mil på skridsko. Misslyckas de med uppdraget innebär det att kriget är förlorat. Vem är fiende och vem är vän, vem går att lita på när var och en måste sätta sig själv och sina närmaste i första rummet?
Den osäkerhetskänsla och paranoia som präglade Jerker Virdborgs roman "Svart krabba" från 2002 finns bitvis överförd i Netflixfilmatiseringen av boken. Men riktigt samma krypande psykologiska obehag lyckas regissören Adam Berg inte riktigt förmedla i sin film.
Här är det i stället krigsscenariot som väcker starkast känslor. Att se människor på flykt i utbrända stadslandskap, uppleva hur flygplan bombar "fienden" och se döda flyktingar som frysts in i isen upplevs med största sannolikhet som triggande för många som följer nyhetssändningarna från Ukraina just nu.
Det är självklart inget som långfilmsdebutanten Adam Berg och hans team kan lastas för. Att verklighet och dikt ibland flyter ihop på ett obehagligt sätt är inget unikt – men kanske borde Netflix i just det här fallet särskilt varna känsliga tittare.
Annars är "Svart krabba" en habil och spännande thriller med "isande" vackra scenerier. Ja, kanske är isen mer av en huvudperson än Noomi Rapaces slutna och spända hjälte Edh? De avsnitt då den lilla gruppen metodiskt tar sig fram på nattgammal blankis, där varje skär kan leda till drunkningsdöden, är ibland mer engagerande än Edhs försök att återfinna sin dotter som rövats bort under kriget.
Och även om filmen strösslar med andra stjärnor som David Dencik, "Tigrar"-skådespelaren Erik Ehn och norske Jakob Oftebro ("Hamilton") är det inte deras rollgestalter som dröjer sig kvar i minnet. Det är isen. Isen – och kriget som pågår även utanför tv-rutan.