Stackars tomten. Girigheten breder ut sig överallt och de bortskämda skitungarna önskar sig bara obegripliga tv-spel nu för tiden. Inte konstigt att man får existentiell ångest och börjar tulla ur barskåpen i de miljarder hem som man fortfarande tvingas besöka varenda jävla julafton.
Det blir knappast bättre av att Tomten råkar klättra nerför skorstenen hemma hos den stenrika familjen Lightstone och hamnar rakt i armarna på en grupp tungt beväpnade legosoldater som brutit sig in för att plundra ett hemligt kassavalv och som tagit familjen som gisslan.
Dunkelt förflutet
Men skurkarna har muckat med fel kille. Jultomten har nämligen ett dunkelt förflutet som forntida krigsherre som brukade krossa sina fienders skallar tre i taget och nu är han redo att dela ut hårda klappar och tuffa oneliners så att blodet sprutar. Tjosan din jävel.
Norske "Död snö"-regissören Tommy Wirkola häller skamlöst stora delar "Die hard" och "Ensam hemma" i julgroggen och blandar med "Deadpool"-splatter, sydkoreanskt ultravåld och en stor dos sliskiga julfilmer från Hallmark Channel.
Förväntningarna, om det nu fanns några, var väl inte direkt höga. Vi har redan sett Billy Bob Thorntons fyllskalletomte i "Bad Santa" och nyligen gjorde Mel Gibson ett pinsamt försök till samma sorts skälmska helgerån i skräpfilmen "Fatman".
Och hur tröttsamt är det inte att all filmunderhållning nu för tiden måste vara en enda stor självmedveten franschisepyttipanna av referenser till hyllningar till kopior av parodier på något annat?
Vässad polkagris
Men "Violent night" är ändå en rätt charmig historia.
David Harbour i Tomterollen bjuder på ännu mer av den där sortens mustigt manliga närvaro som han har i "Stranger things" medan Beverly D'Angelo ("Ett päron till farsa firar jul") är kul som familjen Lightstones hänsynslösa matriark Gertrude.
Visst är filmen dum, otajt skriven och svajigt spelad i allmänhet, men man ska ändå inte underskatta chockeffekten i att se ett välkoreograferat slagsmål sluta med att någon blir mördad med en vässad polkagrispinne.