Det börjar med en spännande teori: "Vingarne" (1916) i regi av Mauritz Stiller är den första svenska queer-filmen. Som om inte den djärva analysen vore nog fortsätter regissören Eva Beling och de experter som medverkar i "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria" att fylla på med intressanta iakttagelser genom den tidiga svenska filmhistorien.
I en tid då homosexualitet var olaglig kunde inget sägas explicit. För att undgå censuren fick homosexuella historier "bäddas in" i heterosexuella. Men för de som ville och kunde gick dessa att dechiffrera.
Den svenska filmens guldålder under 1920-talet leddes, inser man efter att ha sett den här matiga dokumentären, av ett namnkunnigt filmqueer-kollektiv. Mauritz Stiller och stjärnorna Nils Asther och Greta Garbo var tongivande.
I deras filmografier går det att plocka fram små scener som kan tolkas med queera glasögon. Exempelvis hävdas att manusförfattaren Salka Viertel lade in "lesbiska skämt" i vännen Greta Garbos Hollywood-film "Drottning Kristina" (1933).
Fenomen som den svenska vurmen för film med crossdressing-tema och möjliga queera tolkningar av Ingmar Bergmans filmer ("Ser man inte det lesbiska i 'Persona' måste man vara blind", hävdar Mian Lodalen bestämt) lyfter den här ambitiösa dokumentären.
"Flicka och hyacinter" av Hasse Ekman kallas för "en lesbisk 'Citizen Kane'" av journalisten Roger Wilson och Stina Ekblad berättar om den i dag så tydligt genusqueera rollfiguren Ismael i "Fanny och Alexander".
Liv Ullmann, Harriet Andersson, Jonas Gardell, Marie-Louise Ekman och de efter sina intervjuer bortgångna Rikard Wolff och Gösta Ekman bidrar också med insiktsfulla och roliga kommentarer. Ett måste för alla som har det minsta intresse för den svenska filmhistorien, som nu känns mer komplett.