Adam (Tawfeek Barhom) är en fattig fiskarson från en dammig by i Egypten. Han har begåvats med ett ovanligt gott läshuvud och blivit antagen till det anrika Al-Azhar-universitetet i Kairo, som är ett slags teologiskt hjärta för hela den sunnimuslimska världen. Lagom till Adams ankomst är det dags att välja en ny storimam för lärosätet – en maktposition som närmast går att jämföra med påvens.
För Egyptens säkerhetstjänst gäller det nu att sätta regimens man på stolen – landet kan ju inte ha två faraoner samtidigt.
Uppdraget faller på överste Ibrahim (Fares Fares) – en skicklig men livstrött och okammad underrättelseofficer vars karriär gått i stå för länge sedan. Ibrahim värvar den stackars nykomlingen Adam till det livsfarliga uppdraget att infiltrera skolans islamistiska falang.
Tarik Saleh bygger här en lika lågmäld som klaustrofobisk thriller av delar från klassisk film noir och John le Carré-romaner tillsammans med en frän kritik mot allt vad religiöst hyckleri heter. Under den fromma ytan inne på skolan styrs det mesta av ärelystnad, paranoia och våra mest grundläggande mänskliga drifter. Precis som i den världsliga diktaturen som omgärdar lärosätet.
Fares Fares storspelar som den cyniske Ibrahim som slits mellan plikten och sitt dåliga samvete och en sista skärva anständighet. Tawfeek Barhom har också en nervig och sammanbiten närvaro även om hans rollfigur Adam mest är där för att föra historien framåt och vara publikens ögon på hur läskigt och korrupt allt är.
"Boy from heaven" är en tajt berättelse där Tarik Saleh har vässat sin egyptiska maktkritik ännu skarpare sedan förra filmen "The Nile Hilton incident". Visst gör handlingen några logiska krumbukter för att placera Adam i händelsernas centrum ibland, men i det stora hela gör han ett otroligt jobb med att skapa en egen värld innanför Al-Azhars murar som är fascinerande att blicka in i.
Det här kan vi vara stolta över att ha som svenskt Oscarsbidrag.