Vad Àr en thriller? Begreppet förknippas ofta med seriemördare, övernaturlig ondska och invecklade konspirationer. Men faktum Àr att thrillergenren handlar mindre om sjÀlva storyn och mer om stÀmningen och kÀnslorna som filmerna framkallar hos en publik. Vi sitter pÄ helspÀnn, vÄndas med huvudpersonerna, hoppar till av bestörtning och kÀnner pulsen stiga medan en kamp mot klockan utkÀmpas pÄ bioduken.
PĂ„ senare Ă„r har thrillergreppen anvĂ€nts pĂ„ film för att tackla sĂ„ vitt skilda teman som mobbning (âThe giftâ), spelmissbruk (âUncut gemsâ) och stressen i ett restaurangkök (âBoiling pointâ). Och nu, i den franska filmen âHeltidâ, skildras den verkliga vardagsskrĂ€cken: att inte hinna hĂ€mta ungarna hos barnvakten.
Laure Calamy (âRing min agentâ) spelar Julie som bor i en by en bra bit utanför Paris tillsammans med sina tvĂ„ barn. Hon tĂ„gpendlar till jobbet som chefsstĂ€derska pĂ„ ett lyxhotell i huvudstaden och sliter för att fĂ„ vardagspusslet att gĂ„ ihop. Samma vecka som hon ska intervjuas för ett nytt, betydligt bĂ€ttre jobb bryter en tĂ„gstrejk ut, och hennes tillvaro förvandlas till ett tickande inferno av stress och vĂ€xande desperation.
Det kĂ€nns bĂ„de genialiskt och helt sjĂ€lvklart att se thrillerelementen i denna vardagsnĂ€ra, nĂ€stan triviala problematik â det vet alla som nĂ„gon gĂ„ng har blivit jobbigt sen till förskolehĂ€mtningen och kĂ€nt blodet dunka i tinningarna.
Regissören Ăric Gravel ger jĂ€rnet med hetsig musik, febrig klippning och fokus pĂ„ Julies allt vildare blick. Samtidigt vĂ„gar filmen vara vardaglig och konkret, som nĂ€r hon efter en sĂ€rskilt jĂ€vlig dag passerar genom köket och passar pĂ„ att snabbt torka av diskbĂ€nken. Inte för att visa att hon Ă€r ett helgon (det Ă€r hon inte), utan för att hinta om det tvĂ„ngsmĂ€ssiga fixandet som familjelivet för med sig. IgenkĂ€nningen Ă€r hisnande.
Om thrillermÀstaren Alfred Hitchcock hade kunnat se bortom sin förkÀrlek för svala blondiner och mord, skulle han ha insett att det finns spÀnningsguld i vÀlputsade diskbÀnkar.