”Yellowstone” har med rätta blivit den hittills största framgången för strömningskanalen Paramount+. Det är en modern västern, som under fyra säsonger (en femte kommer) berättat om patriarken John Dutton (Kevin Costner) och om hur han och hans fyra barn såväl bekämpat varandra som kämpat för att få behålla sina stora marker i Montana, hotat inte minst av big business som vill exploatera vildmarken.
I ”1883” möter vi Jim Dutton (Tim McGraw) som med sin familj är på väg västerut och som slår följe med en stor skara tyska emigranter, vars guide är den hårdföre veteranen Shea Brennan. Tre avsnitt har lämnats för recension och vi får väl anta att den här vägen västerut kommer att leda till Montana.
Men att familjen heter Dutton har egentligen ingen betydelse, i alla fall inte så här långt i berättelsen. Familjen skulle kunna heta vad som helst, det skulle ändå vara en klassisk, långsam, metodiskt berättad västernhistoria.
Inledningen lämnar oss omedelbart undrande. Där får nämligen en av huvudpersonerna, dottern Elsa Dutton (en utmärkt Isabel May) en pil rakt genom kroppen, hon rusar i väg våldsamt skjutande och sedan kommer förtexterna och därefter börjar berättelsen med att familjen Dutton möts i Fort Worth. Var det slutscenen som vi fått se redan nu? Eller… tja, de närmaste månaderna får utvisa.
För det här är en serie jag tänker följa. Taylor Sheridan, som har skrivit och regisserat, är även mannen bakom ”Yellowstone”, liksom manusen till ”Sicario” och ”Hell or high water” och står också för manus/regi till ”Wind River”. Allt han gör är på något sätt en västern, och i den påkostade (varje avsnitt har gått på runt tio miljoner dollar) ”1883” har han fått leva ut allt på riktigt.
Här finns allt vi västernälskare vill se. Den inledande skildringen av den amerikanska ursprungsbefolkningen känns dock mycket gammaldags, men kommer förhoppningsvis att nyanseras under resans gång.