Det finns tre tillfällen då man vet med säkerhet att det ska sluta illa:
1: När en ung kvinna i en skräckfilm lämnas ensam.
2: När någon försöker lura maffian.
3: När en svart man konfronteras av vit polis.
Situationer liknande den George Floyd hamnade i skildras allt oftare på film.
"Get out", "Queen and Slim" och "If Beale Street could talk" är några exempel på senare år. "Next stop Fruitvale station", som bygger på ett verkligt fall, följer en ung pappa på väg mot det obevekliga slutet, i form av en vit polis med nervöst avtryckarfinger.
Härom kvällen såg jag om "Mississippi brinner" från 1988. Det var dags att visa en yngre generation vad som hände i USA på 60-talet, när medborgarrättsrörelsen kolliderade med rasismen i sydstaterna. Det är fortfarande en stark och spännande film, och Gene Hackmans karaktär bidrar med något så oamerikanskt som en klassanalys: "Min farsa var så fylld av hat att han glömde att fattigdomen var det egentliga problemet".
"12 years a slave" ger en plågsam inblick i slaveriet. Tarantinos "Django unchained" är kanske inte helt historiskt korrekt, men att se en svart slav slå tillbaka känns skönt. Precis som det är befriande att se Spike Lees "Blackkklansman", baserad på den sanna historien om en svart polis som infiltrerade Ku Klux Klan.
"Borta med vinden" från 1939 har nyligen hamnat i blåsväder. Ja, den handlar om sydstatare. Men det är också filmhistoriens mest sedda film, den innehåller epokgörande kvinnoporträtt och den första Oscarsbelönade svarta skådespelaren: Hattie McDaniel. Att förbjuda den vore dumt.
Spike Lees nya film "Da 5 bloods" är en yvig skröna om fyra afroamerikanska krigsveteraner som återvänder till Vietnam. Lee tryfferar sin film med historiska fakta: som att de svarta utgjorde 10 procent av USA:s befolkning, men 30 procent av styrkorna i Vietnam.
Efter George Floyds död har flera företag i Hollywood, bland andra nöjesjätten Disney, tagit ställning: för svartas rättigheter, mot rasism. Och mer kan vara på gång i drömfabriken.
En vanlig rollfördelning är att hjälten är vit och hans lojala kompis är svart. Se på "Dödligt vapen", "Miami vice" eller Lando och Finn i "Star wars". Sällan ser vi det omvända, eller en ensam svart hjälte.
En av få storfilmer som faktiskt får premiär i sommar är "Tenet". I huvudrollen: den afroamerikanske stjärnan John David Washington.