Det Àr inte ofta Hollywood bryr sig om Sverige. Men nu kommer, inom loppet av en vecka, inte mindre Àn tvÄ amerikanska filmer som utspelar sig hÀr: "Stockholm" och "Midsommar".
"Stockholm" handlar om Norrmalmstorgsdramat 1973, nÀr rÄnaren Janne Olsson tog tre anstÀllda som gisslan pÄ Kreditbanken i Stockholm och krÀvde att fÄ dit Clark Olofsson. Att en av kvinnorna tog Olsson i försvar i ett radiosÀnt telefonsamtal med Olof Palme gav upphov till uttrycket "Stockholmssyndromet", och det Àr vÀl den kittlande relationen mellan offer och förövare som lockat filmskaparna.
I trailern ser det mesta vÀldigt amerikanskt ut, det Àr bara en Àkta svartvit polisbil av gammalt hederligt snitt som Àr tydligt svensk. "Stockholm" hade premiÀr i fredags men visas Ànnu inte i vÄra trakter. TyvÀrr, för man blir vÀldigt nyfiken.
"Midsommar" har premiÀr över hela landet, i morgon onsdag. Den Àr skriven och regisserad av Ari Aster. Han lyckades förra sommaren med konststycket att göra en skrÀckfilm som kritikerna gillade: "Hereditary". Den verkade sÄ lÀskig att jag undvek den, men hans nya film kommer jag inte undan.
"Midsommar" handlar om nĂ„gra unga amerikaner som gĂ€star ett midsommarfirande i Sverige â och dras in i nĂ„gon slags hednisk ritual med mĂ„nga blodiga inslag. Bortsett frĂ„n majstĂ„ngen ser allting, inklusive en nytillverkad runsten, lite fel ut i trailern. Att filmen Ă€r inspelad i Ungern lĂ€r inte göra midnattssolen och matjessillen mer Ă€kta. Jag Ă€r skeptisk men nyfiken.
Vi Àr ju vana vid att se tyskar sÀga "the third reich" och fransmÀn och ryssar tala engelska i amerikanska filmer. DÄ skaver det inte lika mycket som nÀr Hollywood klampar in i Sverige. Ett exempel var nÀr David Fincher, som jag haft sÄdan respekt för efter "Seven" och "Fight club", gjorde sin svengelska Stieg Larsson-filmatisering "The girl with the dragon tattoo" (2011) hÀr.
DÀr bar folk tÀckjacka och mössa pÄ sommaren, och dÀr lÄg det snö pÄ gröna löv i december. En svensk skÄdespelare sade "SkellefteÄ" och Daniel Craig svarade "Skull-left-eh-ah". Varför kunde inga svenskar i teamet ingripa mot de vÀrsta dumheterna?
Man blir ju orolig för hur de nya filmerna ska förvrÀnga omvÀrldens bild av Sverige. VÄrt gamla fina rykte som de nakenbadande blondinernas och sjÀlvmördarnas hemland har ju redan fÄtt en knÀck av Trumps prat om "last night in Sweden" och illasinnade pÄstÄenden om no-go-zones.
SÄ please, snÀlla amerikaner: tro inte pÄ allt ni ser i "Midsommar". Om ni vill ha en mer trovÀrdig bild av vÄr svenskaste högtid bör ni i stÀllet se hur NorrköpingsgÀnget Crazy Pictures skildrar midsommaren i "Den blomstertid nu kommer" (2018): som ett enda lÄngt, grÄtt, kallt ösregn.