”DEMONtör – med rätt att raljera” kallar Elisabeth Ohlson sin pågående utställning på Sergelgatans konsthall i Stockholm. Där visas både gamla och nya bilder, men också de fotografier som hon kallar för "sina värsta verk" under 24 år.
Här finns ett porträtt av Mona Sahlin bärandes en gigantisk Toblerone som vore den hennes kors. Utställningen rymmer även en bild på kungen och hans vänner som äter pizza uppdukad på Camilla Henemarks kropp.
Bland bilderna fanns dock inte porträttet av nu framlidne Lars Vilks, som föreställer konstnären med ett blödande sår på bröstet – gjort av en spetsig penna.
Brinnande eldar
I måndags publicerade Elisabeth Ohson porträttet på sociala medier för att hedra Lars Vilks efter hans bortgång och drabbades därmed av en våg av hatreaktioner framför allt på Facebook.
– Det bara rullade in hundratals från Indien, Pakistan, Mellanöstern, från hela världen. Det var en massa brinnande eldar och sådant. Det är fruktansvärda saker som kommer in. Det här var ju riktat mot Lars Vilks, men jag har varit hotad i perioder och var tvungen att stänga för att tänka efter. Just det här var ju inte riktat mot mig, men jag vet ju att det finns extremister i Sverige.
Förändring i det tysta
Nu har hon dock bestämt sig för att öppna utställningen igen, som senare i höst ska visas även på Västerås konsthall. Själva syftet med den är att visa bilder som inte längre går att publicera i medierna, framhåller Elisabeth Olson som menar att det pågår en förändring i det tysta.
– Vi har accepterat Facebooks policyregler, det sker i ganska sakta mak men det är ingen som bråkar längre för att vi inte får visa bilder, det är inte alla som tänker på det. Om konsten blir tystad, om inte medier, politiker och konstinstitutioner hjälper oss kan det bli väldigt allvarligt. Det är därför jag öppnar min utställning igen.