Kazuo Ishiguro: Vi har alla blivit lite galna

Nobelpriset har inte pÄverkat Kazuo Ishiguros skrivande, tycker han. DÀremot har mÀnniskors faktaresistens gjort honom sjÀlvkritisk pÄ ett nytt sÀtt. I sin nya roman vill han förmedla hopp och till och med optimism.

"PÄ sÀtt och vis vill jag att pandemin ska pÄverka mitt skrivande. Jag menar att pandemin Àr en enorm sak, Àven symboliskt", sÀger Kazuo Ishiguro. Pressbild.

"PÄ sÀtt och vis vill jag att pandemin ska pÄverka mitt skrivande. Jag menar att pandemin Àr en enorm sak, Àven symboliskt", sÀger Kazuo Ishiguro. Pressbild.

Foto: Jeff Cottenden

HÀlsa och sjukvÄrd2021-03-02 05:47

Lite blek och lite Àldre tittar han upp i webbkameran frÄn vad som rimligen Àr hans hem nÄgonstans i norra London. I bakgrunden syns ett piano, fÄtöljer och svarta bokhyllor. Hans första bok efter Nobelpriset publiceras genom en vÀlregisserad förlagsmanöver samma dag vÀrlden över. Uppenbart tagen bÄde av pandemin och vÀrldslÀget svarar den receptive författaren pÄ frÄgor som har mejlats in i förvÀg.

– Året som gĂ„tt har varit fyllt av enorma hĂ€ndelser i vĂ€rlden. Jag mĂ„ste sĂ€ga att det Ă€r en tid dĂ„ det kĂ€nns som att vĂ€ldigt mycket Ă€ndras, och inte bara som att det Ă€ndras utan som att det aldrig var som vi trodde att det var. Vi hade misstolkat stora delar av vĂ€rlden. I sjĂ€lva verket hade vi misstolkat de mĂ€nniskor vi lever med, vĂ„ra grannar.

Den nya romanen "Klara och solen" Àr en dystopisk framtidssaga som utspelas i ett prestationsinriktat och delat USA dÀr rika förÀldrar genmodifierar sina barn. Det Àr vÀgen till framgÄng. I efterhand blev Kazuo Ishiguro medveten om slÀktskapet med den dystopi som han hade skrivit 16 Är tidigare, "Never let me go", om unga kloner som vÀxer upp för att donera sina organ och sedan dö.

– Jag tror att jag ville svara pĂ„ sorgen och ödsligheten i den boken. Jag ville skriva en bok som uttryckte hopp och optimism, jag tror att det var en kĂ€nslomĂ€ssig sak, jag ville bĂ€ra vittnesmĂ„l om att jag har blivit muntrare med Ă„ren, sĂ€ger den nu 66-Ă„rige Ishiguro.

Som att bli pÄkörd

Tre Är har gÄtt sedan han tog emot Nobelpriset. TillkÀnnagivandet liknar han vid att bli pÄkörd av en lastbil. I dag kÀnns det som nÄgot som hÀnde i ett parallellt universum. Nobelpriset har inte riktigt rört vid honom, tycker han.

– NĂ€r jag kommer tillbaka till mitt arbetsrum Ă€r det exakt likadant, vĂ€ldigt slafsigt, det Ă€r papper överallt och mina problem som författare Ă€r precis desamma. I sjĂ€lva verket Ă€r de ganska stora. Jag verkar inte ha blivit mer intelligent eller fantasifull, oftast det motsatta.

Zoom-mötets journalister deltar enbart som osynliga lyssnare, det Àr bara de tvÄ mÀnnen frÄn den brittiska litteraturagenturen som tillsammans med Kazuo Ishiguro sjÀlv syns pÄ skÀrmen, alla tre karantÀnlydigt i separata rum.

De utvalda frÄgorna Àr enkla och raka, vilket inte hindrar Ishiguro frÄn att utveckla djÀrva tankegÄngar vare sig det handlar om en ny fas av kapitalismen dÀr big data har ersatt olja, vete och guld, eller utifrÄn "galna" kafédiskussioner med en AI-kunnig person pÄ spetsnivÄ som han trÀffade inför sina nya roman. Inget av detta rimmar med hans sjÀlvbild som "en författare frÄn en intellektuellt trött generation". Mot slutet ber han om att fÄ göra ett tillÀgg.

– Det hĂ€r kanske lĂ„ter överdramatiskt, vi har alla blivit lite galna i den hĂ€r situationen, men vi har kunnat betrakta en mĂ€rklig tid, sĂ€ger han och beskriver ett nytt sanningsbegrepp som han tycker har blivit tydligt framför allt under presidentvalet i USA: trots att bevis och fakta sĂ€ger det motsatta finns det amerikanska vĂ€ljare som utifrĂ„n sina kĂ€nslomĂ€ssiga upplevelser pĂ„ riktigt tror att Donald Trump vann.

– Det verkar som att vi under en tid har drivit mot den hĂ€r konstiga definitionen av sanning. Det Ă€r det man kĂ€nner som betyder nĂ„got, och det har nĂ„tt ett slags febrig toppnivĂ„ i Amerika, sĂ€ger Ishiguro som uppmanar till sjĂ€lvrannsakan.

"FörvrÀngd spegel"

Det var för sina romaner "med stark kÀnslomÀssig verkan" som han fick Nobelpriset i litteratur. Nya "Klara och solen" Àr inget undantag. Som lÀsare kÀnner man starkt med AI-roboten Klara som framstÄr som mer mÀnsklig Àn mÄnga av de fyrkantiga mÀnniskor som hon har kring sig. Till skillnad frÄn dem kan Klara bÄde hoppas och tro. Hon Àr fast besluten att rÀdda livet pÄ den dödssjuka flicka som hon fÄtt i uppgift att tjÀna. "En förvrÀngd spegel" kallar Ishiguro henne och berÀttar att inspirationen snarare kom frÄn fÀrgglada barnböcker Àn frÄn den senaste generationens artificiell intelligens som han förvisso ocksÄ har skrivit in i sin berÀttare.

"Galna saker"

Att framgÄngsrikt förmedla kÀnslor, inte bara idéer, Àr ocksÄ det som Ishiguro lÀnge har beskrivit som sin frÀmsta uppgift. Inte heller nu tvivlar han pÄ behovet av berÀttelser eller pÄ det han gör. DÀremot har han blivit "ganska obekvÀm" med sitt sÀtt att formulera sig kring det.

– Det Ă€r svĂ„rare för mig att bara försvara den kĂ€nslomĂ€ssiga fiktionen pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Jag bara lyfter detta som en av de galna saker som intrĂ€ffar nĂ€r man har suttit i karantĂ€n i mĂ„nader, sĂ€ger han och föreslĂ„r sedan att alla som jobbar med – eller hyllar – konstnĂ€rliga uttryck tar ett steg tillbaka och funderar över utgĂ„ngspunkterna: Har detta nĂ„got att göra med att folk tror pĂ„ galna saker enbart utifrĂ„n sina kĂ€nslor?

– Jag vill bara introducera den tanken.

Fakta: Kazuo Ishiguro

Född: 1954 i Nagasaki, Japan. Modern var en av dem som överlevde atombomben.

UppvÀxt: Som femÄring flyttade han med familjen till Guildford, söder om London, eftersom fadern, som var oceanograf, hade fÄtt jobb i England.

Bakgrund: Skulle först bli musiker. Studerade engelska och filosofi. Gick pÄ University of East Anglia, kÀnt för sina kurser i kreativt skrivande. Under 1970-talet arbetade han med hemlösa i Notting Hill.

Familj: Gift med socialarbetaren Lorna Ishiguro. Tillsammans har de en dotter, Naomi Ishiguro, författare Àven hon.

Smeknamn: "Ish".

Bor: I norra London.

Verk: Debuterade 1982 med "Berg i fjĂ€rran" som kom pĂ„ svenska tre Ă„r senare. Fick sitt stora internationell genombrott med "Återstoden av dagen", fortfarande hans mest kĂ€nda bok. Alla Ishiguros romaner och novellsamlingar Ă€r översatta till svenska. NĂ€r han fick Nobelpriset hade han skrivit en tredjedel av nya "Klara och solen".


Kazuo Ishiguro om...

...varför "Klara och solen" utspelas i USA?

Amerika Àr ett ungt samhÀlle, nÄgot vi har blivit pÄminda om nyligen. Amerika har en skörhet som har att göra med att landet Àr sÄ ungt. Dess institutioner Àr mindre testade och traditionerna Àr inte sÄ inbÀddade i samhÀllet. Om jag skulle förestÀlla mig ett samhÀlle dÀr man verkligen mÄste Àndra vÀrderingar, framstod det som mer passande att har ett land som Àr sÄ ungt som Amerika.

...Nobelpriset pÄverkar hans skrivande?

Jag vet inte, men just nu tror jag inte det. Det var en underbar erfarenhet och en stor Àra. Jag kÀnner mig ganska generad över att det var jag som fick det hÀr priset nÀr det finns sÄ mÄnga stora författare som inte har fÄtt det.

..."genisyndromet" som fÄr vetenskapliga Nobelpristagare att plötsligt börja uttala sig om precis allt:

Jag tror att det Àr tydligast inom vetenskapen men det Àr möjligt att Àven litteraturpristagare Àr sÄrbara inför detta. Jag mÄste skydda mig sjÀlv inte sÄ mycket mot hybris som mot genisyndromet. Jag mÄste komma ihÄg att jag fick mitt Nobelpris för att ha gjort nÄgot ganska litet, bara min lilla bit arbete. Jag mÄste förstÄ att jag inte bara kan förgrena mig ut över allt, jag mÄste vara ganska ödmjuk och mycket tacksam.

... pandemin och vÀrldshÀndelserna:

PÄ sÀtt och vis vill jag att pandemin och allt annat som hÀnt ska pÄverka mitt skrivande. Det vore inte bra att sÀga att det inte skulle göra nÄgon skillnad. Jag menar att pandemin Àr en enorm sak, Àven symboliskt.
Vi har sett hur populismen och nationalismen har ökat. Efter Är av globalisering och ökat samarbete mellan lÀnder och institutioner, har det varit en enorm backslash. Men pandemin har pÄmint oss pÄ ett ofta brutalt och tragiskt sÀtt att vi inte kan göra mycket om vi inte samarbetar.
Om det kommer nÄgot gott ur pandemin Àr det att den pÄminner oss om behovet att arbeta tillsammans för att konfrontera de stora saker som vi stÄr inför.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!