Sedan år 2000 har "Hitman"-serien låtit spelare ta död på olika mål på mer eller mindre fantasirika sätt. Bakom serien, som följer Agent 47, står danska IO Interactive (IOI), som förra året öppnade kontor i Malmö.
Att företaget etablerade sig på andra sidan bron har delvis att göra med att man vill locka kompetens från en av Sveriges ledande spelutvecklingsstäder.
– Vi vill finnas där talangerna finns, och vara ett alternativ för de bästa att söka sig till, säger Sandra Smedegaard Mondahl, och tillägger att Malmökontoret växer och att man letar efter ny personal.
Nystart avslutas
Företaget har haft en något annorlunda resa, då man blev uppköpta av Eidos 2004. Eidos köptes i sin tur upp av japanska Square Enix 2009, och 2017 meddelades att bolaget köpte loss sig självt.
Även spelserien i sig har gjort en resa. Fyra uppföljare släpptes mellan 2002 och 2012 innan IO Interactive började om med "Hitman" 2016, vilken följdes upp av "Hitman 2" 2018. Nystarten ska i sin tur avslutas med "Hitman 3" nästa år.
Kombinationen av att smyga samt förklädnader och minnesvärda platser världen över, är några av faktorerna bakom att serien överlevt, enligt kommunikationschefen Travis Barbour.
– Tidigare har vi haft spel där vi har introducerat väldigt häftiga miljöer och rollfigurer. Men i slutet av spelet var nästan alla döda. Det fanns ingenting som höll ihop historien, inga cliffhangers eller någon anledning att kolla in nästa del.
Den nuvarande trilogin var redan från början tänkt som tre spel, vilket gjorde det möjligt att bygga en mer sammanhängande berättelse och värld.
– Bara det faktum att vi har personer som har överlevt de två första spelen – det är något av en prestation för oss, säger han.
"Hitman" låter spelaren experimentera med fysik, föremål och figurer, det som i spelvärlden brukar kallas sandlådemekanik. Det kan vara svårt rent tekniskt att skapa, enligt speldesignern Emma Lintvelt.
– Om du skjuter något, och det skapar en gnista, hur långt låter vi den gnistan fara? Kan den sätta eld på något, som orsakar en explosion? Kan den explosionen i sin tur skapa följdeffekter? Det är definitivt en utmaning, men det är också vad som gör spelet kul, säger hon.
Börjar på toppen
Första banan i "Hitman 3" utspelas under invigningen av en jätteskyskrapa i Dubai. Spelaren kommer att kunna vara utanför byggnaden.
– Den har några riktigt coola delar, säger Emma Lintvelt.
Sol och glamour byts mot en regnig herrgård i England. Där har ett mord som omväxling redan begåtts.
– Du kan välja att försöka att lösa mordet, det hjälper dig med dina delmål. Det är unikt att ha ett mordmysterium i ett "Hitman"-spel. "Hitman" är på många sätt ett omvänt mordmysterium, i stället för att hitta hur en person dog, så går det oftast ut på att komma på hur man dödar sitt mål, utan att någon får reda på att det var du. Nu har du både och, säger Travis Barbour.
I januari släpps "Hitman 3", bland annat till Xbox Series X och Playstation 5. Konsolernas snabba diskar kommer att gynna "Hitman", då de underlättar för spelare att våga prova saker – eftersom det går snabbt att ladda om spelet om man misslyckas, tror Emma Lindvelt.
– Hitman har alltid varit väldigt hårdvarukrävande spel. Man förstår inte innan hur stor skillnad den här extra kraften – och de snabba laddningstiderna – gör förrän man testar det, säger hon.