Han är projektledare för den riksomfattande kampanj Vägverket inledde på festivalens första dag. En kampanj som fått namnet DonŽt drink and drive, och målet är precis som namnet avslöjar, att få ungdomen att inse att de inte ska köra bil när de är påverkade.
- Kampanjen ska hålla på i fem år och redan i sommar är 30 arrangörsdagar inbokade i norr och 59 i söder, berättar Tomas Jonsson. I höst rullar den ut på våra vägar, för att besöka skolor.
Den stora svarta utställningstrailern går inte att missa på festivalområdet, alldeles intill nya scenen Atlantis. Och den som väl gjort sig ett besök i trailern, lämnar den inte oberörd. Tro mig. Här väcks känslor, ett raseri.
- Här varvas fakta med information med bilder på unga offer som dödats av rattfyllerister, säger Tomas Jonsson. Kanske måste vi göra det precis så här känsloladdat för att det ska väcka tankar.
Målet är förstås att få ungdomarna att förstå hur farligt det är att åka med berusade förare, eller köra själva med alkohol eller andra droger i kroppen.
- Rattfylleriolyckorna är det enskilt största trafikproblemet. Tidigare sa man att en tredjedel av alla som skadas är ungdomar. Nu är den delen betydligt större.
DonŽt drink and drive
16 000 personer kör på fyllan varje dygn.På grund av rattfylleri skadas varje år 1 000 personer allvarligt. Och 150 personer dör.- Bilen blir ett vapen om den laddas med fel ammunition - en berusad förare, säger Tomas Jonsson.
DonŽt drink and drive heter kampanjen Vägverket startade på festivalens första dag. Johanna Sanchez och Pernilla Forsberg är delaktiga i arbetet.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!