Förändrar för att överleva

Efter att LO-facken förklarat sin flytt från festivalområdet till centrumparken, lät svaret från Rockparty och JP Bordahl inte vänta på sig.
- Tack och lov är det bara ett fåtal personer, organisationer och företag som inte har accepterat förändringen för att skapa fortsatt livskraft i festivalen.

Hultsfred 20052005-06-02 06:42

I ett svar från Rockparty och festivalgeneral JP Bordahl förklarar man inledningsvis att Hultsfred var mycket nära att förlora sin festival efter förra årets stora förlust. Allt arbete sedan dess har inriktats på att ompröva allt, bland annat inriktning, organisation, samarbeten, ekonomi, för att festivalen skulle överleva.
- Utgångspunkten blev att allt gjorts om från början, vilket resulterat i helt andra villkor för alla som vill vara med.
Självklart, fortsätter Bordahl, finns det enskilda som kommit i kläm, samt organisationer och företag som Rockparty inte kommit överens med.

Vi beklagar
- Vi beklagar detta, men har gjort vad vi kunnat för att så långt som möjligt undvika konflikter och problem.
- Tack och lov är det bara ett fåtal personer, organisationer och företag som inte har accepterat förändringen för att skapa fortsatt livskraft i festivalen.

Höga kostnader
LO-facken vill inte gå ut med några uppgifter om hur stor summa man tvingas betala för sitt tält på festivalområdet, utan man nöjer sig med att säga att kostnaden stigit kraftigt i år.
Medan JP Bordahl istället vill göra gällande att "Rockparty erbjuder alla, som vill finnas med på den arena som festivalen utgör, att delta på mycket förmånliga villkor.
- Numera är alla avtal likartade och ger alltid ett ekonomiskt netto till festivalen. Ger inte ett avtal där en organisation eller ett företag ges tillgång till vårt arrangemang, vår arena och vår publik ett överskott, har varken Rockparty, festivalen eller publiken något behov av deras närvaro.
- Vi koncentrerar oss därför på att arbeta med organisationer och företag som förstår och respekterar de enkla förutsättningar som är grunden för att få ta del av festivalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!