Publiktapp

Hultsfredsfestivalen tappar besökare. Bara 23 339 sålda biljetter. En av de sämsta siffrorna på tio år. Hur stora förluster det innebär för Rockparty är oklart.

Publiken sviker Hultsfredsfestivalen. I år var publiksiffran den sämsta på kanske tio år, 5 000 biljetter förblev osålda, 23 000 biljetter såldes totalt.

Publiken sviker Hultsfredsfestivalen. I år var publiksiffran den sämsta på kanske tio år, 5 000 biljetter förblev osålda, 23 000 biljetter såldes totalt.

Foto:

Hultsfred 20072007-06-18 06:18

- Vi klarar ekonomin för festivalen, är det enda svar festivalchefen JP Bordahl ger.
Publiksiffran har varit det stora samtalsämnet sedan festivalen drog igång. Överallt har det märkts att det var klart färre besökare än de senaste åren. I spekulationerna har det talats om allt från 14 500 till 20 000 sålda biljetter.
På lördagseftermiddagen kom den så, den officiella siffran för hur många biljetter som sålts.
- 23 339 till och med lördag klockan 14, sa en påtagligt skakad festivalchef på presskonferensen.
Den siffran är då inte lika illa som befarat. Fredagens och lördagens endagarsbiljetter har sannolikt rätat upp siffrorna en hel del.
Men hur många biljetter som är tredagars eller endagars talar inte Rockparty om.
- Det här är alla slags biljetter som sålts, säger JP Bordahl.
Det är en bra bit till de 28 000 biljetter som släppts i år. Och ännu längre till de över 30 000 som sålts de senaste två åren.
- Det här är dubbla känslor. Vi känner att vi gör en riktigt bra festival för alla som är här, men samtidigt har vi inte nått ända fram - vi har inte sålt slut, säger Bordahl.
Varför Hultsfred tappar minst 5000 besökare i år, vill han inte spekulera i ännu.
- Vi kommer att analysera det här efter festivalen.
Hur många besökare Rockparty behöver för att festivalen ska vara i hamn ekonomiskt är en hemlighet som ledningen håller hårt på. Enligt vad vår tidning erfar ligger brytpunkten någonstans runt 25 000 besökare. Men det är inget Rockparty vill kommentera.
- Break even är en sådan sak som vi håller hemlig, säger JP Bordahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!