Projektet kallas The Walk. Och det syftar både på marschen mot tekniksamhället och i synnerhet på musikpromenaden som är tänkt att bli en turistattraktion utöver det vanliga.
– Vi kommer bland annat att bygga upp Hawaii-scenen rent virtuellt, säger Jonas Hjalmarsson på Makerspace. Tanken är att man ska kunna stå på platsen vid scenen och se både den och konserterna i sin mobil, eller ännu hellre i 3D-glasögon. Ja rent av gå runt och in bakom scenen. Något man inte kunde på festivalen. I varje fall inte utan vidare.
I stort sett kan man återskapa det mesta av festivalen i 3D. Utom möjligen den speciella festivaldoften. Fast den är det knappast någon som skulle sakna.
I mångt och mycket liknar den här tekniken den som ligger bakom dataspelet Pokemon Go som var aktuellt för några år sedan. Det handlar om en förstärkt och förändrad verklighet.
– Det finns massor av idéer och hade vi bara tillräckligt med folk skulle vi kunna hur mycket coola grejer som helst, säger Stefan Ölvebring på Svenskt Rockarkiv, som ser till att det finns material att jobba med.
Allra helst ville man förstås vara igång med projektet redan nu i sommar, men det har tagit lite mer tid än väntat att komma igång.
– Så det får bli en sensommargrej för turisterna att gå den här promenaden, säger Jonas Hjalmarsson.
Så nu sparkar arbetet igång på allvar. I månadsskiftet maj - juni ska det vara igång enligt planen. Makerspace söker frivilliga som vill vara med och jobba med olika delar av projektet.
– Vi söker de som vill jobba med CAD, säger Jonas Hjalmarsson. Antingen de redan kan, eller om de vill lära sig.
Det finns förstås en hel del material sparat från festivalen och som kommer att användas i projektet.
Måndagskvällarna på Makerspace framöver, är öronmärkta för det här projektet. Jonas och Stefan hoppas att fler vill haka på och vara med. För precis som festivalen en gång, handlar det här om att göra något kul ihop, att skapa en upplevelse för någon annan.
– Det behövs inga förkunskaper, säger Jonas Hjalmarsson, det räcker med viljan att lära.
Som till exempel Rickard Jonsson, som får hjälp av Jannis Reichenberger att återskapa en 3D-modell av en kaffeförsäljare utifrån en av de 220 bilderna som Stefan Ölvebring hade med sig i måndags kväll.