Striderna i Falluja blir spel

Striderna i irakiska Falluja i november 2004 ska återigen bli spel.

En övergiven gata i Falluja den 26 november 2004.

En övergiven gata i Falluja den 26 november 2004.

Foto: HADI MIZBAN/AP/TT

Konflikter, krig & terrorism2021-02-12 01:53

Bakom det kontroversiella projektet står Seattlebaserade Victura. Företaget säger att man har tagit hjälp av 100 soldater och irakiska civila, och att spelet ska innehålla dokumentärt material med dem.

"Six days in Fallujah", som spelet kallas, var på gång redan 2009, men dåvarande utgivaren Konami lade ner projektet efter massiv kritik.

Omkring 10 000 amerikanska, brittiska och irakiska soldater anföll gemensamt staden, som hade intagits av irakiska rebeller. Det blev ett av de blodigaste slagen under Irakkriget, där hundratals civila beräknas ha dödats och tusentals tvingades på flykt.

Victura försvarar sig med ett citat från soldaten Eddie Garcia, som i ett pressmeddelande säger att ibland behöver man uppleva något själv för att verkligen förstå det.

"Tv- och datorspel kan hjälpa oss alla att förstå riktiga händelser i världen på sätt som andra medier inte kan", säger han i ett uttalande enligt Eurogamer.

"Six days in Fallujah" är tänkt att släppas senare i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!