AI återskapade delar av Rembrandtverk

Remsor som skurits bort 1715 under en flytt av Rembrandts målning Nattvakten har nu restaurerats med hjälp av en 1650-talskopia och artificiell intelligens (AI).

Direktören för Amsterdams Rijksmuseum, Taco Dibbits, framför Nattvakten.

Direktören för Amsterdams Rijksmuseum, Taco Dibbits, framför Nattvakten.

Foto: Peter Dejong/AP/TT

Konst2021-06-23 17:15

För första gången på 300 år visas nu Rembrandtverket Nattvakten upp i sin helhet.

Efter att ha analyserat och jämfört med en äldre, betydligt mindre, kopia och sedan låtit ett AI-program arbeta med former och färger säger nederländska forskare vid Rijksmuseum i Amsterdam att originalet nu är återskapat och att de hittills saknade figurerna är återställda, rapporterar Reuters.

– Det är ju aldrig den äkta varan, men jag tycker att det ger en annan insikt i målningens komposition, säger Taco Dibbits, direktör för Rijksmuseum till The New York Times.

Remsor skars bort vid flytt

Målningen, som betraktas som ett av de största verken från den nederländska stormaktstiden, spänner över tre meter i höjd och är över fyra meter bred. Den färdigställdes av Rembrandt 1642 och föreställer Amsterdams miliskapten Frans Bannink Cocq och hans skyttekompani på väg ut i strid.

Vid en flytt till Amsterdams stadshus 1715 skars remsor från verkets fyra sidor bort, bland annat drygt en halvmeter från vänstra sidan och två decimeter från toppen, och tros ha kastats.

AI försökte miljontals gånger

Men det finns en kopia av målningen i sin helhet, av Gerrit Lundens från 1655, och med hjälp av den har nu restauratörer och datavetare kunnat återskapa de saknade delarna.

Kopian är dock bara en femtedel av originalverkets storlek, så man lät fotografera de båda målningarna noggrant, sedan skalades bilderna till samma storlek och passades in delarna. Efter det tränade datavetare en AI-mjukvara genom miljontals försök att närma sig Rembrandts stil och färger – ett arbete som övervakades noggrant av mänskliga ögon.

Slutresultatet visar en saknad trumslagare på högra sidan och så ytterligare tre figurer på vänstersidan. Samtidigt framstår kaptenen Frans Bannink Cocq som ocentrerad i målningen, vilket gör målningen mer dynamiskt menar Taco Dibbits.

– Det var den effekten som Rembrandt avsåg, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!