Fatima Moallim, Helena Lundh Ek och Stina Siljing – det är några av de 378 nya konstnärer som nu har tagit plats i Moderna Museets samlingar i Stockholm. Istället för de sedvanliga 2 miljonerna för inköp hade museet förra året 25 miljoner, pengar som regeringen har delat ut under coronapandemin för att stötta en bransch i kris.
– Det här är ett unikt projekt och en väldigt stor händelse i Moderna Museets historia, att kunna köpa in så mycket konst och bredda och fördjupa den svenska delen av konstsamlingen, säger kuratorn Asrin Haidari.
Alla möjliga stilar och åldrar finns representerade – den äldsta konstnären är 91 och den yngsta 27. Inför utställningen valde Asrin Haidari att lyfta fram de senaste årens fokus på förlust, isolering, tidsuppfattning och hemmasittande.
– Det blev naturligt att visa verk som känslomässigt talar till oss just nu även om verken inte är tillkomna under 2020 och 2021.
"Berika våra själsliv"
Existentiella frågor präglar många av verken, till exempel Carola Grahns skulptur ”Horizon of me(aning)”. Tillsammans med poeten och jojkaren Simon Marainen har hon staplat ved under ett samtal om psykisk ohälsa. Verket skapades 2015 då Carola Grahn upplevde att den svenska delen av Sapmi drabbades av många självmord.
– Hon ville hitta ett sätt att tala om de här svåra sakerna genom fysiskt och psykiskt arbete, genom att stapla veden och samtala, och på så vis försöka ladda träet med de här berättelserna, säger Asrin Haidari.
Helena Lundh Eks målning ”Alice & Paula” är istället ett dubbelt självporträtt och en bearbetning av en abort, med efterföljande ambivalenta känslor av skuld och tacksamhet. Andra verk behandlar inre tillstånd på ett mer abstrakt sätt, säger Asrin Haidari, som ville ge plats åt konst som försöker gestalta och bearbeta det ogripbara.
– Jag är väldigt spänd inför att öppna för publiken och hoppas att besökare dels kommer att upptäcka konstnärskap men också vad konsten kan bidra med – att den har potentialen att berika våra samtal och själsliv och ge tröst i svåra tider.
Fyller luckor
Vissa har kritiserat att tre fjärdedelar av den inhandlade konsten från gallerier kommer från Stockholmsbaserade sådana. Men Asrin Haidari påpekar att en stor del av verken är köpta direkt av konstnärer från hela landet.
– Det fantastiska är att museet genom projektet har fått syn på nya konstnärskap som det annars hade tagit längre tid för oss att lära känna, hävdar hon.
Satsningen har också tillåtit Moderna Museet att fylla vissa luckor. Till exempel med två verk av Margareta Hallek – en förgrundsgestalt inom den textila experimentella konsten i Sverige som nu finns representerad i samlingen för första gången. Hon använde sig av det som fanns i hemmet: resårband, tryckknappar och rosetter.
Tyg är kanske också mer bekant och avväpnande för många än mer traditionella konstnärsmaterial, tänker Asrin Haidari.
– Hallek laborerade med textilens historiskt låga värde, både estetiskt och politiskt. Det har alltid funnits en folklig aspekt i hennes konstnärskap som känns extra rolig att lyfta fram. Hon har inte blivit så bekräftad konsthistoriskt men det är hög tid att hennes arbete får möta en ny publik.