Det var konstnär David Lynch först tänkte bli, och sin filmkarriär till trots ägnar han sig fortfarande åt bland annat måleri, musikproduktion och fotografi. Nu visar Värmlands museum i Karlstad ett hundratal av hans fotografier, i utställningen "Infinite deep".
– Jag ville föra samman alla verk så att besökarna för första gången får se en bredare bild av honom som fotograf, säger kuratorn Christian Nørgaard.
I fem år har han arbetat med utställningen, tillsammans med David Lynch som dock har varit upptagen med en rad andra projekt också, bland annat uppföljaren till tv-serien "Twin Peaks". Nørgaard tycker att fotografierna har samma visuella prägel som Lynchs filmer.
– Det finns inga tvivel om att fotografiet är bron mellan hans ursprungliga konst och hans filmer.
Ett mysterium
Flera olika bildserier ingår i utställningen, som "Snowmen", "Distorted nudes" och "Factories". I den sistnämnda har Lynch fotograferat övergivna fabriker runt om i världen. Christian Nørgaard tror att David Lynch vill vara som en fluga på väggen i byggnaderna, för att få människor att tänka på vad som har utspelats där.
– Han närmar sig fabrikerna med kameran på ett sätt som i hans filmer. Vad man än ser finns där ett mysterium. En fabrik är inte bara en fabrik, det svartvita fotografiet leder dig in i mörkret. Han visar rörsystem, och rök som kommer ut från fönstren — men allt är fotat som det var, han har inte lagt något tillrätta.
Nørgaard tror också att Lynch ser fabrikerna som symboler för en rå industri, där det finns både skönhet och brutalitet. Den dualiteten stämmer in på flera av hans bilder, de är sällan lätta att definiera, anser Christian Nørgaard. Som i serien "distorted nudes", där Lynch har skapat surrealistiska kollage av gamla nakenbilder.
– De bilderna sätter igång din fantasi kring vad det egentligen är du tittar på. De är väldigt erotiska, nästan pornografiska men samtidigt väldigt brutala. Folk måste verkligen titta och bestämma sig själva för en tolkning, för det är inte lätt att förstå.
Abstrakta idéer
Utställningen visar också en del mer traditionella nakenbilder och porträtt. Men överlag tycker Nørgaard att David Lynch tvingar betraktarna att tänka djupare.
– I hans filmer kan det vara så att en person går uppför trapporna och publiken väntar på att han ska komma ner igen. Men det gör han kanske aldrig – han försvinner.
Det abstrakta, och det svårtolkade är ett slags estetik för Lynch – enligt Nørgaard vill han medvetet bege sig ut på djupt vatten. Han citerar konstnären själv:
"Idéer är som fiskar, om du vill fånga små fiskar kan du stå på det grunda. Men om du vill fånga stora fiskar dyker du djupare. Där nere är fiskarna större, renare, de är enorma och abstrakta. Och de är väldigt vackra."