När konstnären och författaren Öyvind Fahlströms födelsedag sammanföll med hans första soloutställning i New York 1967 bjöd vännen Claes Oldenburg in till fest. Inbjudningskortet prydde han med orden "Party for Öyvind".
54 år senare har det blivit dags igen. För att fira museets tioårsjubileum öppnar Sven-Harrys konstmuseum i höst en grupputställning där flera av festdeltagarna återkommer. Förutom verk av Öyvind Fahlström själv består "Party for Öyvind" av konst, musik, litteratur och vittnesmål från över 60 av de ofta namnkunniga konstnärer som var verksamma i Fahlströms krets – från Robert Rauschenberg och Andy Warhol till Marisol och Marie-Louise Ekman.
– Vi ville skapa en bild av den fantastiska tid som Öyvind Fahlström verkade i, säger utställningens kurator Barbro Schultz Lundestam.
"Personlig känsla"
Hon beskriver tiden som en brytningspunkt i konstlivet.
– Det var en ny generation som reste sig i spillrorna efter andra världskriget, som sökte nya vägar och nya sätt att uttrycka sin frustration och önskan om att gå vidare.
Öyvind Fahlström ställs ut med jämna mellanrum, men "Party for Öyvind" är den första utställningen i sitt slag i Sverige, säger Barbro Schultz Lundestam. Dels för att den visar flera Fahlström-verk som inte tidigare har visats i Sverige, dels på grund av betoningen av just tidsandan och de många vänskapsbanden.
– Det rika utbudet skapar en fantastisk stämning. Inte minst i katalogen, där nu levande vänner till Öyvind delar med sig av minnen, intryck och utdrag ur dagböcker. Det blir en väldigt personlig känsla i allt.
"Party for Öyvind" är Sven-Harrys konstmuseums största utställning hittills. Efter att den lämnat Stockholm i januari 2022 går den vidare till både Basel och Hamburg.
– Det känns otroligt häftigt att vi har producerat och nu får öppna en så här rik utställning, säger museets chef Dragana Kusoffsky Maksimovic.
Fortfarande aktuell
Ett ledmotiv i arbetet med utställningen har varit att sträva efter en jämn könsfördelning och att lyfta fram konstnärskretsens kvinnor. Många av dem har "hamnat i skymundan med tiden", säger Barbro Schultz Lundestam.
Ett annat tema är Öyvind Fahlströms många olika sidor. Han var en av Sveriges mest inflytelserika konstnärer, men också en konstnär i ständig rörelse. Storstäderna, konstformerna, samarbetena och de politiska engagemangen både avlöste och gav näring åt varandra.
TT: Hur relevant är Öyvind Fahlström i dag?
– Han har jättestor betydelse, säger Barbro Schultz Lundestam.
– Alla de brännande ämnen som han tog upp i sin konst – miljöfrågor, rasism, ekonomisk ojämlikhet – finns ju fortfarande kvar. Eftersom han var så modig och tog sig an så många olika konstformer kan han också fungera som en inspiration för en ung generation, att våga testa.