Allt sedan debuten "En kärlekshistoria" från 1970 har Roy Andersson haft en självklar plats i svensk filmkonst – och har med senare filmer som "Giliap", "Sånger från andra våningen" och "Du levande" utvecklat ett alltmer särpräglat bildspråk.
Den 13 januari öppnar utställningen "Jag såg" på konsthallen Artipelag utanför Stockholm, där 17 bilder från Anderssons senaste film "Om det oändliga" ställs ut. Bilderna ingår i konsthallens samling och har köpts in av grundarna Björn och Lillemor Jakobson, enligt Iselin Page, intendent på Artipelag.
– De har följt Roy Andersson från ett tidigt stadium av hans karriär och har alltid fascinerats av hans produktion och konstnärliga universum. Bilderna har funnits ett tag i samlingen och vi har väntat på rätt tillfälle att visa dem. Nu känns det rätt eftersom Roy i mars fyller 80 – och dessutom är den här tiden på året väldigt passande till hans estetiska universum, säger hon.
"Förmedlar det stora i det lilla"
Filmen "Om det oändliga" hade premiär 2019 och tilldelades bland annat Silverlejonet för bästa regi på filmfestivalen i Venedig samma år. Den för regissören typiskt egensinniga filmbetraktelsen över mänskligheten är löst inspirerad av sagosamlingen "Tusen och en natt" – och består av ett antal stiliserade tablåer.
På de 17 bilderna som visas på Artipelag skildras bland annat ett kärlekspar som, likt paret på Marc Chagalls målning "Over the town", svävar över ett krigshärjat Köln, en för Andersson typiskt ödslig restauranginteriör – och en präst, som häller i sig nattvardsvinet för att dränka ångesten av en förlorad tro.
Enligt Iselin Page är ett av Anderssons utmärkande drag hans förmåga att förmedla det stora i det lilla i ett berättande där ironin aldrig är långt borta.
– Han lyckas förmedla såväl det vardagliga som mer existentiella teman med humor och inte minst med ironi. Artipelags grundare Björn Jakobson har beskrivit Andersson som unik i sin förmåga att göra människan helt genomskinlig, säger hon och fortsätter:
– Sedan ligger det också ett stort konstnärligt arbete och ett enormt hantverk bakom hans filmer.
"Estetiken Anderssons signatur"
Enligt Iselin Page är Roy Anderssons inflytande på samtida filmkonstnärer stort – samtidigt som hon betonar att hans estetik också är helt unik.
– Det finns yngre regissörer som refererar till Roy Andersson, men han är väldigt unik i sitt bildspråk – och hans estetik är väldigt mycket hans signatur, säger hon och fortsätter:
– Jag upplever att han i bilderna, på samma sätt som i filmerna, lyckas få betraktaren att stanna upp och kanske betrakta situationer och människor på ett nytt sätt.