Konstbiennalen Open Art har intagit Örebro med omnejd och ställt upp konstverk i gallerior, i vattnet, på torg och i parker, som slottsparken där Malin Tivenius verk ”Rum för avsked” står uppbyggt med väggar som möter tak av trädkronor. Ett rum är ett klassiskt väntrum medan det andra är ett rum för avsked.
– Det är ett väldigt lugnt rum även om det är rörelse utanför. Det blir ett sakralt intryck och vi hoppas att människor tar vara på den stunden som vi kanske inte fått under pandemin, säger Martina Thorén, kommunikatör på Open Art.
Ett annat verk är interaktiva ”Hej främling” av den italiensk-portugisiska gruppen Moradavaga som med stora gula figurer av ihopsatta rör, sveper över marken, sittplatserna och träden på ett av stadens mer centrala torg.
– De ville skapa något som fungerar som gamla telefonsnören som man kan lyssna i och prata genom, men utan att riktigt veta vem som svarar på andra sidan torget. Det skapar en möjlighet att våga ta kontakt och att mötas i konsten väldigt direkt, förklarar Martina Thorén.
Installationer från Ukraina
Det är åttonde gången som utomhusbiennalen äger rum och i år ställer 64 konstnärer från sex världsdelar ut ett hundratal verk och installationer.
Anastasiia Usenko och hennes mamma Myroslava Usenko är inbjudna från Kiev i Ukraina och deras konst bär en tydlig prägel av det pågående kriget.
– Anastasiia Usenkos ”Occupation” är en lång vägg klädd i svart tyg där hon med trådar har ritat bilder från kriget. Hennes mamma, Myroslav, jobbar med installationen ”Invasion” där hon har skapat vardagsrum och barnrum som är inredda som vi är vana att se dem, men så hänger det missiler i taket. Det är väldigt starkt att se den delen av utställningen, tycker Martina Thorén.
300 smultronplantor
Årstidernas skiftningar har en central plats i industrilokalen där Avesta Art har sin plats. Där visas svensk och internationell konst både i samspel och i kontrast med industrihistorien.
Johanna Hästö ställer ut 300 smultronplantor tillsammans med en blindteckning som hon jobbar på under hela utställningstiden och Joel Danielsson har skapat en taktil skulptur som påminner om hur sand formar sig av vågor under ytan.
– Du vet, den kräver tid att formas men kan ändå tas in direkt, förklarar Charlotte Wells, museiintendent och verksamhetsledare på verket i Avesta.
I arbetet med sitt video- och ljudkonstverk har Erica Giacomazzi följt kvinnliga slädhundsförare i i Västerbotten.
– Här kan man verkligen följa årstidernas lopp, hur uttrycken förändrar sig. Vinter är inte vinter på samma sätt, säger Charlotte Wells.
Explosiv Vivaldi-installation
När Avesta Art introducerades var den en konstbiennal men numer arrangeras den varje sommar och i år möts samtidskonst från mestadels svenska konstnärer med en visuell installation av Antonio Vivaldis musik av den italienska gruppen Emotional Experiences.
– Konstnärerna arbetar med långsammare processer och utgångspunkten i installationen är att presentera Vivaldis musik och liv. De andra verken har ganska stillsamma uttryck med en hög grad av eftertanke medan Vivaldi-verket är extremt färgstarkt och explosivt. Det skapar dynamik till verken och till vår lokal, berättar hon.