Margaret Atwoods "Gileads döttrar" ("The Testaments)" kom i september förra året, ungdomsromanen "Balladen om sångfåglar och ormar" släpptes i maj i år.
Balladen om sångfåglar och ormar tar vid långt före Hungerspelen. Det här är början till allt som hände sedan. En resa in i den mest ondskefulles psyke. En inblick i vem Coriolanus Snow var innan han blev Panems fruktade president.
På något sätt blir tidpunkten som boken släpps av betydelse för tolkningen av den. Den kommer samma år som hela världen är i kris. En pandemi raserar människoliv och ekonomier över kontinent efter kontinent. Som vanligt drabbas de fattiga värst, men ingen är helt skyddad från ett osynligt virus.
Det har gått tolv år sedan Suzanne Collins gav ut succéromanen "Hungerspelen", den första delen i en dystopisk romantrilogi. Nu riktar hon strålkastaren mot diktatorn som ännu inte blivit den han ska bli.
Alla karaktärer tecknas utifrån 18-årige Coriolanus blick. Precis som i Hungerspelen finns det egentligen bara en berättare, men i Hungerspelen är det Katniss Everdeen, en ofrivillig rebell och hjälte, som fått berättarrösten. I Balladen om sångfåglar och ormar är det han som ska bli hennes värsta fiende som delar sin historia.
Boken är full av blinkningar till trilogin som ska följa. Suzanne Collins undersöker vad som gör en människa ond, är det omständigheterna eller bara gäckande fåglar?
Än har Slåttern inte blivit den mediekarusell som 16-åriga Katniss Everdeen möter mer än 60 år senare. Spelarna förvaras i bur på zoo och ingen bryr sig om att mata dem. De är djur, fast Coriolanus ser något mer hos en av varelserna från distrikten. Lucy Gray Baird, kan hon vara speciell, ett undantag?
Coriolanus Snow är mentor till den kvinnliga spelaren från det sämsta av alla distrikten, nr 12 (koldistriktet där Katniss långt senare ska växa upp). Han själv är infödd i huvudstadens toppskick. Han är ättlingen i den en gång så mäktiga släkten Snow. Han har höga förväntningar på sig själv och gör allt för att dölja att han är i trångmål. Att det inte längre finns några möbler i den fina lägenheten, att han lider av hunger och brist på pengar.
I beskrivningarna av hans hem förs tankarna till brasilianska framtidsserien "3%" (Tre procent), en annan framtidsdystopi där unga kämpar genomför tortyrliknande prov för att få chans att bli en av de tre procenten, en av de få utvalda som får åka till en paradisö, långt från favelornas smutsiga fattigdom.
I serien som visas på streamingtjänsten Netflix bor Marco Álvares med en egen husa och mängder med familjeporträtt. Han har bara en uppgift, att bli en av de tre procenten, precis som alla hans förfäder på väggtavlorna.
Coriolanus och Marcos karaktärer liknar varandra. De har en karismatisk sida också, men de är strategiska och lismande. De är rikemansbarnen som blir ondskefulla.
Då Balladen om sångfåglar och ormar är en bok som tar vid före den värsta tiden för invånarna i Panems distrikt är Margaret Atwoods Gileads döttrar en sorts eftertidsdokument, en epilog till de de fruktansvärda förhållanden som tjänarinnorna i Gilead levde under. Det är en bok som utspelar sig efter krisen, där forskare bläddrar i genom hemliga brev och gamla manuskript och försöker förstå vad som hände då. Den utspelar sig efter katastrofen.
Balladen om sångfåglar och ormar är upptakten.