Disney-klassikerna berÀttar om kÀrlekens innersta vÀsen

Först kommer vaggvisorna, sedan Disney-sÄngerna. Jo Widerberg ÄterupptÀcker Disneys sagovÀrld som nybliven förÀlder.

I varje kÀrlekshistoria finns smÄ spÄr av alla kÀrlekshistorier som nÄgonsin har berÀttats. "Skönheten och Odjuret" (1991) och andra Disney-klassiker lÀr oss inte sÀllan ett och annat om kÀrlekens innersta vÀsen.

I varje kÀrlekshistoria finns smÄ spÄr av alla kÀrlekshistorier som nÄgonsin har berÀttats. "Skönheten och Odjuret" (1991) och andra Disney-klassiker lÀr oss inte sÀllan ett och annat om kÀrlekens innersta vÀsen.

Foto: © Disney

Krönika2021-04-30 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det sĂ€gs att nĂ€r man skaffar barn fĂ„r man Ă„teruppleva den egna barndomen. Man fĂ„r ligga pĂ„ golvet och leka, gĂ„ pĂ„ öppna förskolan och blĂ„sa sĂ„pbubblor. Åka pulka, rutschkana och gunga. Genom sin unge fĂ„r man vara med om allt igen, men ur ett annat perspektiv.

Det börjar med musiken. Först kommer vaggvisorna. Sedan blir det skojvisor, Äka bil-lÄtar och byta blöjan-sÄnger. Och plötsligt stÄr man dÀr och kraxar gamla Disney-klassiker frÄn den egna barndomen. Inte Àr jag ett stort Disney-fan, ÀndÄ sitter de i ryggmÀrgen. Och nu minns jag hur magiska de var nÀr jag var liten: "FÀrger i en vind", "En helt ny vÀrld" och "Havet Àr djupt".

En favorit hÀr hemma Àr "Skönheten och Odjuret". Den som gÄr: "Skönheten Àr hon, Odjuret Àr han..." Det kÀnns lite sÄdÀr ur ett feministiskt perspektiv, men melodin Àr vacker och publikens respons gÄr inte att förneka. För att variera oss tar vi den pÄ engelska ibland. DÄ upptÀcker jag att texten Àr helt annorlunda. PÄ svenska handlar sÄngen om att alla Àr vackra pÄ insidan, och om att kÀrleken fÄr Belle att se förbi Odjurets hemska yttre. Men i originalversionen nÀmns inte skönhet, utan samma textrader gÄr: "Ever just the same, ever a surprise", och syftar dÄ pÄ kÀrleken. Hur den genom tiderna blomstrar om och om igen, lika sÀkert som solen stiger upp. Smörigt, absolut, men musiken Àr sannolikt en av förklaringarna till filmens bestÄende popularitet. Bakom den stÄr kompositören Alan Menken, som belönats med Oscars för filmer som "Den lilla sjöjungfrun", "Skönheten och Odjuret" och "Aladdin". Han sjÀlv menar dock att det var textförfattaren Howard Ashman som bidrog med djupet och kÀnslan till "Skönheten och Odjuret". Ashman som var sjuk i aids under arbetet dog innan filmen var fÀrdig, och Menken har beskrivit den som en stor konstnÀrs sista verk.

Filmen har onekligen en magnetism som drar ny publik Är efter Är, och sjÀlva berÀttelsen i sig Àr en sorts ur-saga. MÄnga Disney-filmer bygger pÄ gamla folksagor och myter, berÀttelser som sedan lÀnge varit omÄttligt populÀra. NÀr "Skönheten och Odjuret" nedtecknades för första gÄngen i 1700-talets Frankrike, ska den ha anvÀnts för att förbereda unga flickor inför arrangerade Àktenskap. Men sagan finns i olika versioner runt om i vÀrlden, och dess rötter kan spÄras Ànda till myten om Amor och Psyke, som i sin tur har kallats vÀrldens Àldsta kÀrlekshistoria. Psyke Àr en kvinna sÄ vacker att sjÀlvaste Venus blir avundsjuk. Hon ber sin son Amor att se till att Psyke förÀlskar sig i ett odjur. Men Amor blir i stÀllet kÀr och besöker Psyke om nÀtterna. Han döljer sitt ansikte och förbjuder henne att se pÄ honom, men hon bryter sitt löfte och de Àlskande skiljs. Efter mÄnga förvecklingar lyckas de Äterförenas. Motivet med den dolde eller djuriske brudgummen som bara Àr mÀnniska pÄ natten har levt vidare pÄ olika sÀtt, i Sverige som sagan om Prins Hatt under jorden.

Disney-filmer Ă€r pĂ„ ett sĂ€tt det mest kommersiella som finns. Men i varje kĂ€rlekshistoria finns smĂ„ spĂ„r av alla andra kĂ€rlekshistorier som nĂ„gonsin har berĂ€ttats. De Ă€r alla likadana, och alla lika överraskande. De försöker förklara nĂ„gonting grundlĂ€ggande mĂ€nskligt och mystiskt – kĂ€rlekens innersta vĂ€sen. Det hör till de hĂ€r sagornas natur att berĂ€ttas om och om igen, och att förĂ€ndras beroende pĂ„ nĂ€r och hur. Nu nĂ€r det Ă€r min tur ser jag fram emot att föra dem vidare, i alla dess olika former.