Det var mitt livs kanske mest hopplösa höst. Nyopererad och inte sÄ vÀrst rörlig tillbringade jag mycket tid i sÀngen. Hög pÄ vÀrktabletter roades jag mest av hur ljuset som speglades i grannhusfönstret mittemot sökte sig in i mitt sovrum. Hur skuggorna dansade pÄ den tomma vÀggen i den mörka lÀgenhet dÀr jag som nyinflyttad inte hunnit hÀnga upp nÄgot. UngefÀr samtidigt kom jag över dessa ord: "Jag Àlskar att sitta i en fönsteralkov och iaktta ljusets skiftningar och speglingarna i vattnet. DÄ Àr jag inte ensam. Ljuset hÄller mig sÀllskap." Det visade sig att ljusets mÀstare, fotografen Sven Nykvist, sökt tröst pÄ samma sÀtt, med den ynka skillnaden att han studerat fenomenet under 55 Är, genom att filma och ljussÀtta 130 filmer.
NÄgra mÄnader senare klingar hans ord Äterigen i mina öron nÀr jag, bara nÄgon dag efter Rysslands invasion av Ukraina, lÀser den rumÀnske poeten Marin Sorescus dikt "Utveckling": "Det Àr dags att vi lÀr oss av fladdermössen/ dessa mittemellanvarelser/ som kan hitta hem i mörkret./ Vi mÄste lÀra oss flyga blint,/ klara oss utan solen./ Framtiden Àr mörk." Just i kristider, nÀr ljusglimtar Àr lika svÄra att hitta som ett intressant svenskt lÄngfilmsmanus, Àr det hög tid att nÀrma sig en skapare som Àgnade sitt liv Ät att förstÄ ljusets alla vÄglÀngder och nyanser. Och framför allt trodde outtröttligt pÄ dess kraft.
Sven Nykvists sjÀlvbiografi "Vördnad för ljuset" bör fÄ en renÀssans i Är, nÀr denna ansprÄkslösa och numera alltför sÀllan uppmÀrksammade figur skulle ha fyllt 100 Är. GlÀdjande Àr att dokumentÀren "Ljuset hÄller mig sÀllskap" har nydigitaliserats av Svenska Filminstitutet i samband med jubileet. Det Àr en personlig film om Nykvists livsgÀrning, signerad sonen Carl-Gustaf.
NĂ€r man fördjupar sig i Nykvists liv Ă€r det slĂ„ende, med tanke pĂ„ hans otroliga meritlista, hur lite han lĂ€t sig pĂ„verkas av sin storhet och sina framgĂ„ngar â och dĂ„ snackar vi tvĂ„ Oscarsstatyetter för bĂ€sta fotografi, 1973 för "Viskningar och rop" och 1983 för "Fanny och Alexander", och samarbeten med regissörer som Ingmar Bergman, Roman Polanski, Louis Malle, Nora Ephron, Jan Troell och Andrej Tarkovskij.
Hans inneboende vÀrme, varsamhet och ödmjukhet framtrÀder tydligt i Kerstin Eriksdotters dokumentÀr "SÀtta ljus", som finns att se pÄ Filmarkivet.se. I filmen följer hon Nykvist och hans medarbetare under inspelningen av Tarkovskijs film "Offret". NÀrmast osynlig och tystlÄten men vÀldigt bestÀmd, skapar Nykvist filmhistoria med sin naturtrogna ljussÀttning, med hjÀlp av egentligen rÀtt enkla tekniska knep.
NÀr Ingmar Bergman slutat göra lÄngfilm skrev han i sjÀlvbiografin "Laterna magica": "Mest saknar jag samarbetet med Sven Nykvist. Det beror möjligen pÄ att vi bÄda Àr rastlöst fÀngslade av ljusets problematik. Det milda, farliga, drömlika, levande, döda, klara, disiga, heta, hÀftiga, kala, plötsliga, mörka, vÄrliga, infallande, utfallande, raka, sneda, sinnliga, betvingande, begrÀnsande, giftiga, lugnande, ljusa ljuset."
NĂ€r det var som mörkast i höstas sĂ„g jag om "Sömnlös i Seattle", med Sven Nykvists sjĂ€lvsĂ€kra, lekfulla och rakt igenom magiska foto. Och jag blev bĂ€ttre, allt ljusnade. "Solen gĂ„r ner 19:44 idag trots att det snöar" â pĂ„minner nĂ„gon pĂ„ Twitter. Ty mörkret Ă€r dödens tid och ljuset Ă€r livets. Glad pĂ„sk!