Kreativa samarbeten före coronapandemin

Inom barnlitteraturen finns experimentlusten – oavsett coronapandemin. Barn bjuds in att hjĂ€lpa författare i den kreativa processen – men mer extremt Ă€r kultursamarbetet som gett upprinnelsen till boken "Zoologipoesi – SmĂ„djur i toner".

Matilda Nilsson, barnbokskrönikör.

Matilda Nilsson, barnbokskrönikör.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika2020-06-05 10:52
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Coronapandemin tvingar författare nÄ ut pÄ digitala plattformar och hitta nya samarbeten. J K Rowling och varumÀrket Wizarding World bjuder fansen pÄ digital lyssning av första Harry Potter-boken. SkÄdespelaren Daniel Radcliffe (Harry Potter, himself) och fotbollsstjÀrnan David Beckham Àr nÄgra av hemifrÄn-upplÀsarna. I Sverige ersÀtts BokmÀssan i Göteborg av en digital bildningshub och online-festival.

FörĂ€ndringarna Ă€r framtvingade ur krisen, men tyder ocksĂ„ pĂ„ en vilja att prova nya sĂ€tt att nĂ„ ut med litteratur. Men inom barnlitteraturen Ă€r experimentlusten inget nytt och unikt för coronatider. Ett extremt exempel Ă€r upprinnelsen till den unika boken "Zoologipoesi – SmĂ„djur i toner". 

Bilderboken frĂ„n Förlaget skiljer sig frĂ„n andra poesiböcker för barn. Att lĂ€sa om de olika djuren Ă€r att fĂ„ en kort inblick i deras innersta. Dikterna ljuder taktfast. SmĂ„ ramsor som sjungs fram. ÖvergĂ„ngen frĂ„n komposition till text funkar perfekt. För ursprunget till boken Ă€r just i musiken. 

Det började med att den finlÀndska gitarristen Petri Kumela 2007 bjöd in sina kompositörvÀnner frÄn olika delar av vÀrlden att komponera korta musikstycken om djur som Àr mindre Àn en katt. Till samarbetet anslöt dramatikern och poeten Laura Ruohonen och illustratören Erika Kallasmaa. SmÄdjurens ljud förflyttades till text och bild. I flera recensioner hyllas ocksÄ Annika Sandelins översÀttning av originaltexten.

"Zoologipoesi" Ă€r en sorts encyklopedi över det som skiljer ut ett visst vattendjur eller insekt frĂ„n resten. Det som fĂ„r dem att utmĂ€rka sig och lĂ„ta, förfĂ€rligt eller hĂ€rligt. 

Vad Àr en katt om inte en casanova och vad Àr en krÀfta om inte felvÀnd (den kissar frÄn huvudet!). Skalbaggarna hotar att ta över planeten och i Petri Kumelas gitarrsolo tycks de gÀckande och vibrerande. I boken finns en QR-kod som leder till smÄdjurens musikslingor. Det hade gÄtt att göra en mer sömlös övergÄng mellan musik och text och bild, men samtidigt finns det fördelar med att en bok fÄr vara en bok och ett musikstycke fÄr vara ett musikstycke. I jakten att digitalisera försvinner ibland det unika och sÀrskiljande, det som sÄ noga pekas ut i "Zoologipoesi". Gitarrkompositionerna framförs talangfullt, men de Àr en instrumental kuriositet till boken.

PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt sticker barnboken ut, inte minst med sin ovanliga medkreatör: musikern. En vanligare samarbetspartner Ă€r: barnen. 

TvĂ„a i Bonnier Carlsens stora manustĂ€vling blev Nina KĂ€llmodin och hennes 11-Ă„rige son Willem med gemensamma spökhistorien "Salen". NĂ€r Skogsmulle ska fĂ„ ny look rĂ„dfrĂ„gas de yngsta. En förebild nĂ€r det gĂ€ller samarbeten med barn Ă€r Oskar Ekman, manus- och bokförfattaren bakom Bleckmossen-serien. Som tidigare redaktionschef för KP har han god vana av att vara nĂ€ra sina lĂ€sare. 

Oskar Ekman och mangaillustratören Carolina Carromic StÄhlberg har under flera Ärs tid bjudit in fans till olika workshops. LÀsare har skapat vissa karaktÀrer i serien och i senaste tÀvlingen i KP fÄr barnen sjÀlva skriva ett Bleckmossen-Àventyr.

Det Àr klart att ovÀntade kreativa samarbeten kan falla platt och bli ingenting, en pannkaka av idéer som inte nÄr vidare. Men nÀr författare vÄgar slÀppa garden och bjuda in andra perspektiv sÄ kan det ocksÄ bli nÄgot unikt, som slÄr alla med hÀpnad.