På Kungsgatan i Stockholm, mitt i den tidigare pulserande stadskärnan, ligger Oscarsteatern. Precis som många andra scener runt om i landet har den drabbats hårt av pandemins framfart.
Ett drygt sekel har passerat sedan scenen invigdes. Sedan dess har den bidragit till huvudstadens rika kulturliv. I dag ser verkligheten annorlunda ut. Teatern slumrar, säger Vicky von der Lancken som har varit chef där i 23 år.
– Oscarsteatern är mitt hjärta. Att se hur den håller på att somna in gör mig väldigt ledsen. Vi lever mellan hopp och förtvivlan.
I den ståtliga salongen i jugendstil, med rum för 947 personer, gapar platserna tomma. Så har det sett ut sedan i våras då pandemin kom till Sverige.
Ekonomiskt hotade
Oscarsteatern är en av många scener som har tvingats ställa in och skjuta upp föreställningar. Till exempel har premiären av deras produktion "Rain man" flyttats fram flera gånger. Nu hoppas teatern kunna visa den i september nästa år.
– Vi vill inte vara med och sprida smittan vidare, utan följer naturligtvis de förordningar och restriktioner som finns, säger teaterchefen.
Samtidigt hotas den anrika kulturscenen av sinande resurser. Privatteatrar är i stort behov av stöd för att överleva, enligt Vicky von der Lancken och hennes son Johan von der Lancken, producent på teatern.
– Vi har redan fått regeringsstöd som täcker delar av kostnaderna, men det är inte tillräckligt. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att en verksamhet med noll kronor in på kontot under 1,5 år blöder kraftigt, säger han.
Nationalscenen också drabbad
Lika tom är Kungliga Dramatiska Teaterns salong. Dramatens teaterchef Mattias Andersson vittnar om en apokalyptisk känsla.
– Det är enormt ödsligt och depressivt. Essensen av konstformen är ju den kollektiva upplevelsen. Det är den huset är byggt för. Utan den uppstår en oerhört märklig och närmast spöklik känsla här, säger han.
Liksom privata Oscarsteatern har den statligt ägda nationalscenen lidit av ekonomiska konsekvenser till följd av pandemin.
– Vi har förlorat omkring 37 miljoner kronor i biljettintäkter under året.
En klarröd ruta på Dramatens webbplats informeras besökarna om att "all publik verksamhet och alla föreställningar" är inställda "till och med 15 januari 2021." Men Mattias Andersson räknar med att få vänta på publiken längre än så.
När smittan har lagt sig och livet kan återgå till det normala måste man försöka rädda branschen, anser han. Alla delar är beroende av varandra.
– Det hänger ihop. En institutionsteater som Dramaten är helt beroende av att det finns fria grupper, privatteatrar och regionteatrar. Vi är ett ekosystem som göder varandra, säger Mattias Andersson.