Boel Westin, ordförande i Almaprisets jury, beskriver pristagaren som fantasifull och originell och hoppas att Sverige och resten av världen nu ska få upp ögonen för Baek Heenas böcker
– I dag finns bara en av hennes böcker på svenska, så vi har läst de flesta på engelska. Vi vill med priset lyfta fram och sprida god litteratur, som annars inte blir översatt i någon större utsträckning. Visst är varje land präglat av sin kultur, men jag tror att inte minst hennes senaste bok, "I am a dog", kommer att få ett varmt mottagande i Sverige. Jag är själv väldigt förtjust i den boken.
Boel Westin beskriver Baek Heena som en "förtrollande bilderbokskonstnär".
– Hon är egen, egensinnig och verkar i Astrid Lindgrens anda. Hon utgår från den vardagliga verkligheten, som vi kan känna igen, men sedan berikar hon den med fantasi och lek, med en smältande måne eller en magisk godiskula.
"Lätt att förälska sig"
"Molnbullar" författarens hittills enda bok på svenska, gavs ut så sent som förra året, vilket förvånar Åsa Warnqvist, forskningsledare vid Svenska barnboksinstitutet och tidigare ordförande i Augustprisets jury.
– Det är förbluffande att ingen har gett ut henne tidigare. Det är så otroligt hög nivå på hennes böcker. Fantasifulla berättelser, intressanta perspektiv och inte minst ett otroligt hantverk. En enorm möda, enormt mycket arbete och en stor kärlek till konsten.
Åsa Warnqvist är säker på att Baek Heena kommer att gå hem i Sverige.
– Jag vet inte hur man är funtad om man inte gillar det här. Det är fantastiska bilder. Varje bild skulle kunna hänga på väggen som tavlor, men poängen är att det är bilderböcker, alltså ett bildberättande över många uppslag. Det är lätt att förälska sig i hennes finurliga berättelser.
Tekniken är väldigt ovanlig, fortsätter Åsa Warnqvist, även om det finns exempel på bilderbokskonstnärer som arbetar på liknande sätt.
– Här i Norden har vi till exempel den norske illustratören Øyvind Torseter.
En annan illustratör som hon kommer att tänka på är en tidigare Alma-pristagare.
– Jag tänker på Shaun Tan, deras tekniker är förstås väldigt olika, men de har samma inställning till mödosamt arbete. Båda älskar det de håller på med, och de är villiga att lägga ner tid och arbete. Det är så otroligt roligt när den sortens tidskrävande arbete belönas, och extra roligt att två sådana bilderbokskonstnärer har fått Alma-priset på relativt kort tid.
Skruvad realism för barn
Marcus Barbosa Ferreira, barnboksbibliotekarie och medlem i Augustprisets jury, tycker att Baek Heena är ett roligt val utifrån det han har läst.
– Det finns ju bara en bok på svenska och den har jag läst. Den var härlig och har det där skruvade som tilltalar barn, men ändå med en underton av realism, säger han och fortsätter.
– Det som är roligt är att läsa en bok som är utgiven 2004 i Sydkorea, men kom 2019 på svenska. Att en bok som är snart 20 år gammal står sig så högt och känns nyskapande – det tycker jag är ett bevis på ett bra författarskap som håller över tid.
Han uppskattar också att juryn valt en pristagare från Asien.
– Det är jätteroligt med en asiatisk vinnare. Det är roligt att tänka på vilken stor värld vi har där ute. Jag tycker att det är fantastiskt att en bok från Sydkorea fungerar precis lika bra i Sverige. Det är inte alla som klarar av att göra det.
Erik Titusson, förläggare och chef för Lilla Piratförlaget, tycker att Baek Heena är en värdig Almapristagare.
– Det är en pristagare som gör helt egna, originella, fantasifulla bilderböcker. Jag tror att det är många som kommer att få upp ögonen för hennes konstnärskap i och med det här priset. Det är hon verkligen värd, säger han.