Arkadien – drömmen om ideallandskapet

Arkadien Ă€r drömmen om en orörd natur bortom civilisationen. Nu visar Nationalmuseum hur idealiserade landskapsbilder vĂ€xte fram i fransk och italiensk 1600-talskonst – men ocksĂ„ hur industrialisering och klimathot har pĂ„verkat naturkonsten.

Nationalmuseum visar bilder av Arkadien. HÀr syns en nyupptÀckt mÄlning av Claude Lorrain som lÄnats in av Svenska Akademien.

Nationalmuseum visar bilder av Arkadien. HÀr syns en nyupptÀckt mÄlning av Claude Lorrain som lÄnats in av Svenska Akademien.

Foto: Anders Wiklund/TT

Kultur och Nöje2020-09-15 06:05

Arkadien har genom Ärhundradena hÀgrat som en upphöjd dröm för konstnÀrer och författare. Det Àr en region i Grekland, men samtidigt ett fantasins landskap dÀr det alltid Àr varmt, dÀr kullarna Àr vackra och mÀnniskorna lever i en storslagen dÄtid.

Nu visar Nationalmuseum i Stockholm hur förestÀllningen om Arkadien vÀxte fram under 1600-talet, i franskt och italienskt mÄleri. Och det var egentligen ett förstört landskap som lÄg till grund för konstnÀrernas fantasier, framhÄller kuratorn Martin Olin.

– Landskapet kring Rom var överexploaterat redan under antiken. Man hade djur som betade av allting, sĂ„ det blev jordflykt, det slammade igen och folk blev sjuka i malaria och kunde inte bo dĂ€r. Det mĂ€rkliga Ă€r att det var just den naturen som de hĂ€r konstnĂ€rerna gick ut och upptĂ€ckte. Det man tyckte var en skrĂ€pig, ekologiskt utsatt natur blev den vackraste som man kunde tĂ€nka sig.

Mytologisk miljö

I de franska och italienska konstnĂ€rernas idealbild fanns porlande kĂ€llor, vidstrĂ€ckta kullar, avlĂ€gsna akvedukter och himlar i rosaskimrande motljus. Man avbildade ocksĂ„ gudar, herdar och gamla myter – ofta togs motiven ur antik litteratur och dikter frĂ„n renĂ€ssansen.

– Den hĂ€r visionen av vad ett vackert landskap Ă€r har dominerat konsten i 200 Ă„r. Alla konstnĂ€rer var bundna till den och reste till Italien för att förstĂ„ den bĂ€ttre, sĂ€ger Martin Olin, som inte tror att mĂ€nniskor tycker att de landskapen Ă€r lika vackra i dag.

– De slĂ„r inte lĂ€ngre an nĂ„gon gemensam kultur, sĂ€ger han.

DÄ signalerade motiven funderingar kring erotik, döden och tillvarons mening. MÄlningarna andas ocksÄ en ursprunglig idé om ett land som flödar av mjölk och honung.

– DĂ€r finns drömmen om att leva pĂ„ vad naturen ger, utan att överutnyttja den, sĂ€ger Martin Olin och pekar pĂ„ Nicolas Poussains "Zeus uppfostran", dĂ€r en ung Zeus diar en get.

En annan frontfigur var Claude Lorrain. Hans "Landskap med lantlig dans" Àr en nyupptÀckt tidig mÄlning som har lÄnats in frÄn Svenska Akademien.

Lever vidare

Martin Olin ser kopplingar till dagens klimatförĂ€ndringar i temat, men ocksĂ„ till ekonomiska frĂ„gestĂ€llningar – som alltid prĂ€glar hur naturen avbildas. MĂ„nga av de konstnĂ€rer som avbildade Arkadien gjorde det till exempel för adeln, som ville ha tavlor av sin mark.

Under mitten av 1800-talet skiftade förvÀntningarna pÄ vacker natur, och man började betona kopplingen mellan natur och nation mer. UtstÀllningen visar ocksÄ hur industrialismen börjar mÄlas in, och hur man i nordisk konst började se gruvor, arbetare och vattenkraft i landskapsbilderna.

– Som konst- och naturbetraktare lĂ€r man sig att tĂ€nka pĂ„ vad det Ă€r för landskap, hur det pĂ„verkas av lagar, vem som Ă€ger det eller vem som anvĂ€nder landskapet, sĂ€ger Martin Olin.

En del av utstÀllningen, som Àr ett samarbete med FÀrgfabriken i Stockholm, undersöker just mÀnniskans förhÄllande till naturen bortom Arkadien. LÀngtan efter att gÄ upp i det ideala landskapet lever vidare Àven i vÄr tid, menar Martin Olin.

– Drömmen om lantlivet Ă€r en mĂ€nsklig dröm som fĂ„r olika uttryck i olika tider. För oss Ă€r det kanske det egna sommartorpet, sĂ€ger han.

Fakta: "Arkadien"

UtstÀllningen visas pÄ Nationalmuseum i Stockholm, mellan 17 september och 17 januari 2021. FrÀmst visas italienska och franska 1600-talskonstnÀrer. De stora namnen var till exempel Claude Lorrain, Nicolas Poussin och Gaspard Dughet samt Salvator Rosa, som stod för ett landskapsmÄleri med mörkare strÄk och en mer dramatisk karaktÀr.

UtstÀllningen gör ocksÄ nedslag i det svenska sekelskiftet runt 1900, med verk av Prins Eugen, Axel Sjöberg, Anna Boberg och Otto Hesselbom. Man visar Àven ett par fotografier av fotografen Suvra Kanti Das frÄn Bangladesh.

Tavlorna kommer frÄn Nationalmuseums samlingar, med inlÄn frÄn museer som Dulwich Picture Gallery, Hamburger Kunsthalle, National Gallery i London, Nivaagaards Malerisamling, Moderna Museet, The Earl of Leicester and the Trustees of the Holkham Estate och The Eastnor Castle Collection.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!