Arkadien har genom Ärhundradena hÀgrat som en upphöjd dröm för konstnÀrer och författare. Det Àr en region i Grekland, men samtidigt ett fantasins landskap dÀr det alltid Àr varmt, dÀr kullarna Àr vackra och mÀnniskorna lever i en storslagen dÄtid.
Nu visar Nationalmuseum i Stockholm hur förestÀllningen om Arkadien vÀxte fram under 1600-talet, i franskt och italienskt mÄleri. Och det var egentligen ett förstört landskap som lÄg till grund för konstnÀrernas fantasier, framhÄller kuratorn Martin Olin.
ââLandskapet kring Rom var överexploaterat redan under antiken. Man hade djur som betade av allting, sĂ„ det blev jordflykt, det slammade igen och folk blev sjuka i malaria och kunde inte bo dĂ€r. Det mĂ€rkliga Ă€r att det var just den naturen som de hĂ€r konstnĂ€rerna gick ut och upptĂ€ckte. Det man tyckte var en skrĂ€pig, ekologiskt utsatt natur blev den vackraste som man kunde tĂ€nka sig.
Mytologisk miljö
I de franska och italienska konstnĂ€rernas idealbild fanns porlande kĂ€llor, vidstrĂ€ckta kullar, avlĂ€gsna akvedukter och himlar i rosaskimrande motljus. Man avbildade ocksĂ„ gudar, herdar och gamla myter â ofta togs motiven ur antik litteratur och dikter frĂ„n renĂ€ssansen.
ââDen hĂ€r visionen av vad ett vackert landskap Ă€r har dominerat konsten i 200 Ă„r. Alla konstnĂ€rer var bundna till den och reste till Italien för att förstĂ„ den bĂ€ttre, sĂ€ger Martin Olin, som inte tror att mĂ€nniskor tycker att de landskapen Ă€r lika vackra i dag.
ââDe slĂ„r inte lĂ€ngre an nĂ„gon gemensam kultur, sĂ€ger han.
DÄ signalerade motiven funderingar kring erotik, döden och tillvarons mening. MÄlningarna andas ocksÄ en ursprunglig idé om ett land som flödar av mjölk och honung.
ââDĂ€r finns drömmen om att leva pĂ„ vad naturen ger, utan att överutnyttja den, sĂ€ger Martin Olin och pekar pĂ„ Nicolas Poussains "Zeus uppfostran", dĂ€r en ung Zeus diar en get.
En annan frontfigur var Claude Lorrain. Hans "Landskap med lantlig dans" Àr en nyupptÀckt tidig mÄlning som har lÄnats in frÄn Svenska Akademien.
Lever vidare
Martin Olin ser kopplingar till dagens klimatförĂ€ndringar i temat, men ocksĂ„ till ekonomiska frĂ„gestĂ€llningar â som alltid prĂ€glar hur naturen avbildas. MĂ„nga av de konstnĂ€rer som avbildade Arkadien gjorde det till exempel för adeln, som ville ha tavlor av sin mark.
Under mitten av 1800-talet skiftade förvÀntningarna pÄ vacker natur, och man började betona kopplingen mellan natur och nation mer. UtstÀllningen visar ocksÄ hur industrialismen börjar mÄlas in, och hur man i nordisk konst började se gruvor, arbetare och vattenkraft i landskapsbilderna.
ââSom konst- och naturbetraktare lĂ€r man sig att tĂ€nka pĂ„ vad det Ă€r för landskap, hur det pĂ„verkas av lagar, vem som Ă€ger det eller vem som anvĂ€nder landskapet, sĂ€ger Martin Olin.
En del av utstÀllningen, som Àr ett samarbete med FÀrgfabriken i Stockholm, undersöker just mÀnniskans förhÄllande till naturen bortom Arkadien. LÀngtan efter att gÄ upp i det ideala landskapet lever vidare Àven i vÄr tid, menar Martin Olin.
ââDrömmen om lantlivet Ă€r en mĂ€nsklig dröm som fĂ„r olika uttryck i olika tider. För oss Ă€r det kanske det egna sommartorpet, sĂ€ger han.